| dc.contributor.advisor | Wæge, Kjersti |  | 
| dc.contributor.author | Berglund, Tord-Mikael |  | 
| dc.contributor.author | Fossen, Ingeborg Larsson |  | 
| dc.date.accessioned | 2022-08-10T09:42:01Z |  | 
| dc.date.available | 2022-08-10T09:42:01Z |  | 
| dc.date.issued | 2022-05-16 | en | 
| dc.description.abstract | Hensikten med studien er å få innsikt i hvilke muligheter og støtte elever på barneskolen får til å argumentere for sine svar og resonnement i samtaler i matematikkundervisningen. Disse samtalene ledes av lærer i ulik grad og det er derfor interessant å se på hvordan læreren støtter og legger til rette for argumentasjon og resonnement i matematikksamtalene. I denne studien har vi svart på følgende forskningsspørsmål:
         Hvordan støtter læreren elevenes argumentasjon i de matematiske samtalene?
Studien har en kvalitativ tilnærming og bygger på lyd- og videoopptak, samt observasjonsnotater i to ulike klasser ved en barneskole. Utvalget består av to ulike klasser med to ulike lærere – én 6. klasse og én 3. klasse. De to klassene har hatt forskjellig undervisningsopplegg, der temaet for økten er bestemt av den respektive læreren.  
I studien er det gjennomført en analyse av elevenes resonnering og argumentasjon ved bruk av rammeverket til Conner, Singletary, Smith, Wagner og Francisco (2014) som identifiserer lærerens grep i den kollektive klasseromssamtalen. Videoopptakene våre ble transkribert og systematisert i henhold til overnevnte rammeverk. I diskusjonskapittelet (Kapittel 5), vil vi trekke frem mønster vi har sett i klasseromssamtalen og sammenlikne funn fra analysen opp mot tidligere forskning og teori på området.
 
Grad av åpenhet i undervisningen, klassemiljø, normer og regler i klassen og lærerens rolle er faktorer som kan påvirke elevenes resonnering og argumentasjon. | en_US | 
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26053 |  | 
| dc.language.iso | nob | en_US | 
| dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no | 
| dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en | 
| dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) |  | 
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US | 
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US | 
| dc.subject.courseID | LER-3903 |  | 
| dc.subject | Matematikk | en_US | 
| dc.subject | argumentasjon | en_US | 
| dc.title | Lærerens støtte av matematisk argumentasjon på småtrinnet og mellomtrinnet | en_US | 
| dc.type | Mastergradsoppgave | no | 
| dc.type | Master thesis | en |