| dc.contributor.advisor | Simensen, Anita Movik |  | 
| dc.contributor.author | Bjørnerem, Albert Seeger |  | 
| dc.date.accessioned | 2022-08-10T09:49:33Z |  | 
| dc.date.available | 2022-08-10T09:49:33Z |  | 
| dc.date.issued | 2022-05-16 | en | 
| dc.description.abstract | I dette forskningsprosjektet ble ungdomsskoleelevers (9. og 10. trinn) uttrykte matematiske 
kompetanse innenfor emnet funksjonslære undersøkt. Studien sammenlignet skriftlig og 
muntlig uttrykt matematisk kompetanse blant 12 elever i forbindelse med et undersøkende 
undervisningsforløp. Vurdering av deltakernes muntlig uttrykt matematiske kompetanse var 
basert på muntlige innspill som kom til uttrykk i undervisningsforløpet, imens skriftlig uttrykt
matematisk kompetanse ble vurdert på bakgrunn av en skriftlig individuell prøve gjennomført 
etter undervisningsforløpet. Det ble i tillegg undersøkt uttrykte holdninger hos deltakerne som 
kunne være til hinder for å utvikle og uttrykke deres matematiske kompetanse. 
Det ble benyttet kvalitative metoder, i form av observasjon, videoopptak og en skriftlig test.
Datamaterialet ble transkribert, kodet og kategorisert gjennom bruk av tematisk analyse. Det 
ble utviklet en rubric for å kategorisere kvaliteten av deltakernes uttrykte matematiske 
kompetanse. Uttrykte holdninger ble gjennom en kombinasjon av empirinær og tematisk 
koding kategorisert.
Studiens hovedfunn var at 10 av de 12 deltakernes muntlige uttrykte matematiske kompetanse 
ble vurdert til å være av høyere kvalitet sammenlignet med vurderingen av deres skriftlige 
uttrykte matematiske kompetanse. Ytterligere funn indikerte at ensidig vurdering var spesielt 
utfordrende for elever vurdert som lavtpresterende (av deres egen lærer). Uttrykt lav selvtillit 
og negative holdninger til matematikkfaget ble identifisert hos en deltaker som et mulig 
hinder for fremtidig mestring. To deltakere ga uttrykk for å være stille og beskjedne, og hadde 
få muntlige bidrag og innspill i undervisningen. Dette ble identifisert som et hinder for deres 
mulighet til å utvikle og uttrykke relevante matematiske kompetanser. 
I avhandlingen diskuteres det hvorvidt ensidig vurdering ikke fange opp deltakernes 
helhetlige matematiske kompetanse. Dette i kombinasjon med at deltakerne viste bedre 
muntlige prestasjoner, anbefales det derfor ikke bruk av skriftlige indidivuelle prøver som 
ensidig vurderingsform. The data-gathering paradigm trekkes frem som en fremtidsrettet 
løsning for å danne et mer rettferdig vurderingsgrunnlag, samt fremme elevdeltakelse,
motivasjon og prestasjoner. | en_US | 
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26063 |  | 
| dc.language.iso | nob | en_US | 
| dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no | 
| dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en | 
| dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) |  | 
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US | 
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US | 
| dc.subject.courseID | LER-3903 |  | 
| dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US | 
| dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US | 
| dc.title | En komparativ case studie av elevers muntlig og skriftlig uttrykte matematiske kompetanse | en_US | 
| dc.type | Mastergradsoppgave | no | 
| dc.type | Master thesis | en |