Lek med matematisk tilnærming
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26078Dato
2022-05-24Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
I denne studien har vi forsket på lekens muligheter for matematisk tilnærming, og hvordan lærere i både barnehage og skole benytter den. Gjennom studien har vi benyttes oss av en kvalitativ forskning, med et sosiokulturelt vitenskapssyn og en fenomenologisk tilnærming. Vi har samlet inn våre data ved bruk av observasjon, etterfulgt av intervju med en kontaktlærer på første trinn, og en barnehagelærer på en 5-6 års avdeling. Vi har valgt temaet lek og matematisk tilnærming da vi ønsket å se på hva vi som kommende profesjonsutøvere og nyutdannet lærere kan ha fokus på i overgangen barnehage-skole. I forkant av studien hadde vi selv opplevelser fra praksis hvor lærere benyttet leken som en pauseaktivitet, fremfor å benytte den til å skape læring. Formålet med studien ble dermed på hvilken måte lærere i både skolen og barnehagen benytter seg av lekens muligheter for å skape matematisk tilnærming.
Gjennom studien viser våre funn at lærerne benytter seg i større grad av aktiviteter, veiledet lek og lekpregede aktiviteter, fremfor lek. Lærerne vektlegger aktivitetene forskjellig når det kommer til hvordan de tilrettelegger og bruker lek og aktiviteter som metode i undervisningen. Det er også ulike utfordringer som gjør det vanskelig å benytte seg av lek fremfor lekpreget aktiviteter. Likevel har vi kommet frem til at både av lekemateriell og matematiske samtaler under de lekpregede aktivitetene bidrar til å gi barn en form for tilnærming til matematikk.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: