Show simple item record

dc.contributor.advisorKillengreen, Siw Turid
dc.contributor.authorVonka, Tonje
dc.date.accessioned2022-08-10T11:43:18Z
dc.date.available2022-08-10T11:43:18Z
dc.date.issued2022-05-13en
dc.description.abstractOver halvparten av elever ønsker mer undervisning om skeiv seksualitet og identitet i seksualitetsundervisningen, og skeive opplever ofte at undervisning om seksualitet og identitet ikke er tilpasset skeive. Forskning viser også at det er sterk sammenheng mellom mobbing, psykisk helse og seksuell legning i skolen. I tillegg synes både lærere og elever at det er for lite undervisning om seksualitet og identitet, og flere lærere trekker fram at de ikke har kompetanse fra utdanning til å gi elevene god seksualitetsundervisning. I denne oppgaven forsøker jeg gjennom dokumentanalyse og kvalitative intervjuer å finne ut hvordan skeiv seksualitet og identitet inkluderes i seksualitetsundervising i ungdomsskoler. Dokumentanalyse ble gjort av læreplanene i naturfag, samfunnsfag og KRLE, og det ble gjennomført to intervju med lærere i ungdomsskoler og to intervju helsesykepleiere i Tromsø kommune. Læreplanene åpner opp for at skeiv seksualitet og identitet kan inkluderes i undervisning ved at ingen legninger er spesifisert, men dette kan også gjøre at skeivhet ikke inkluderes i skolens læreplanmål. Det blir opp til lærere hva de ønsker å inkludere i undervisningen, både innenfor kompetansemål og det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Funnene fra intervjuene viser at barn og unge i Tromsø kommune får god undervisning om seksualitet fra helsesykepleiere på skole og ved TVIBIT (helsestasjon for unge). Helsesykepleierne andregjør ikke skeive i undervisningen, og er bevisst på hvordan man som underviser på best mulig måte kan inkludere alle typer kjønnsidentiteter og seksuelle legninger. Gjennom intervjuene ble det også klart at det ikke er samarbeid mellom lærere i skolen og helsesykepleierne som underviser. Lærerne jeg intervjuet underviser heller ikke om temaet selv på skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26079
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3905
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleUndervises det om skeiv seksualitet og identitet i ungdomsskolen? Kvalitativ forsking av skeiv seksualitet og identitets inkludering i ungdomsskoler i Tromsø kommuneen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)