Holdninger til nynorsk som sidemål
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26082Dato
2022-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Nilsen, Ina Elisabeth BergSammendrag
I denne mastergradsoppgaven har jeg undersøkt holdningene til nynorsk som sidemål blant
elever på 9. og 10. trinn i kyststrøkene i Finnmark. Problemstillingen min er: Hvordan kan
norsklærere påvirke elevenes holdninger til nynorsk som sidemål? For å få svar på
problemstillingen, har jeg brukt metodene spørreundersøkelse og fokusgruppeintervju.
Spørreundersøkelsen ble gjennomført med et utvalg elever og lærere, og
fokusgruppeintervjuet med 6 elever bygget på denne spørreundersøkelsen. Jeg har ikke funnet
noen negative språklige ideologier blant elevene mot nynorskbrukeren eller språket nynorsk,
og elevene mener vi må skille mellom holdningene til nynorsk som skriftspråk, og nynorsk
som sidemål. De negative holdningene de har, er rettet mot nynorsk som sidemål, som kan
komme av sidemålsundervisningen. Elevene savner gode begrunnelser for hvorfor de skal
lære nynorsk på skolen, og mener begrunnelser, varierte undervisningsopplegg, egen
arbeidsinnsats og motiverte og motiverende lærere er de viktigste faktorene for at de skal lære
seg å lese og skrive nynorsk. Å videreformidle de språklige og kognitive fordelene ved å lære
seg sidemålet på skolen, samt bruke kystfinnmarksdialekten som støtte i
nynorskundervisningen, kan påvirke ferdighetene og holdningene elevene har til nynorsk som
sidemål. Elevene i intervjuet påpeker at å lære seg samisk har større verdi enn å lære seg
nynorsk fordi vi bor i et område med nær tilknytning til det samiske.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: