Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26088Dato
2022-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Hellenes, Fred EvenSammendrag
I denne oppgaven belyses problemstillingen: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? Bakteppet er fagfornyelsen og de nye læreplanene som ble tatt i bruk fra 2020. Her blir det lagt større vekt på å innlemme samisk tradisjonell kunnskap (árbediehtu) i naturfag, og koble denne sammen med bærekraftig ressursbruk. Jeg samlet inn data til oppgaven, ved å intervjue reindriftsutøvere og elever som hadde deltatt på reinsanking. Jeg diskuterer mine funn fra intervjuene, i lys av relevant litteratur rundt samisk tradisjonell kunnskap og naturfagdidaktikk. På bakgrunn av dette foreslår jeg følgende momenter som kan være relevante for undervisning i naturfag om tradisjonell samisk kunnskap.
1. Gjennom praktisk arbeid utendørs med naturbruk, kan elevene få innsikt i samisk tradisjonell kunnskap, samtidig som det kan legges til rette for tilknytning til naturen og nærområdet. I en slik kontekst kan elevene også få inn et bredt spekter av annen naturfaglig kunnskap.
2. Slakting på tradisjonelt, samisk vis, samt bearbeiding av dyret, kan være et utgangspunkt for å lære verdien av å utnytte ressurser effektivt.
3. Normer og verdier i reindriften kan være utgangspunkt for å snakke om å bruke naturen for å livnære seg selv, uten å gjøre store permanente inngrep i naturen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: