Show simple item record

dc.contributor.advisorRoksvold, Jan Nyquist
dc.contributor.authorBendiksen, Elise Mari
dc.contributor.authorSkagtun, Ida Nyvoll
dc.date.accessioned2022-08-11T05:49:52Z
dc.date.available2022-08-11T05:49:52Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om bruk av uteskole på første trinn innenfor det matematiske temaet måling. Hensikten med studien var å bidra til å tette det vi etter hvert kom til å anse som et hull i forskningsfeltet, i tillegg til at vi ønsket å øke vår kompetanse på feltet. Målet med studien var å undersøke på hvilken måte uteskole kunne påvirke læringsprosessen til førsteklassinger tilknyttet måling. På bakgrunn av dette målet utformet vi følgende problemstilling: Hvilken betydning kan et uteskoleopplegg knyttet til det matematiske temaet måling ha for læringsprosessen til elevene i en førsteklasse? For å kunne besvare denne problemstillingen gjennomførte vi en kvalitativ enkeltcasestudie. Vi utformet et uteskoleopplegg knyttet til måling, som bestod av to uteskoleaktiviteter og en matematisk samtale før og etter aktivitetene. For å samle inn data observerte vi da en lærer gjennomførte dette uteskoleopplegget i sin førsteklasse, og i tillegg intervjuet vi denne læreren i etterkant av gjennomføringen. Videre analyserte vi datamaterialet ved å bruke en tematisk analyse, som resulterte i seks funn. Funnene våre viste at uteskoleaktivitetene blant annet engasjerte elevene og bidro til elevsamarbeid. Videre fant vi ut at en elev målte mer nøyaktig etter gjennomføringen av uteskoleaktivitetene. Elevene fikk også erfaringer med sentrale utfordringer knyttet til måling og ulike måter å bruke måleenheter på. Til slutt fant vi ut at uteskoleaktivitetene beriket den matematiske samtalen, som ble gjennomført på slutten av dagen. På bakgrunn av funnene var vi i stand til å trekke tre konklusjoner. Den første konklusjonen var at uteskoleopplegg kan ha en betydning for læringsprosessen til elever ved at de blir engasjerte og dermed også motiverte for å lære. Den andre konklusjonen vår var at uteskoleopplegg gir rom for at elever får samhandle med hverandre og voksenpersoner underveis i og i etterkant av målingsaktiviteter. Dette kan ha en betydning for læringsprosessen deres, siden samhandling og kommunikasjon er viktig for å lære. Den tredje konklusjonen vår var at uteskoleopplegg kan sørge for at elever får gjort seg erfaringer med måling ved å bruke kroppen aktivt i en virkelighetsnær kontekst, som de i ettertid også kan få reflektert over. Dette kan ha betydning for læringsprosessen deres, da refleksjon over erfaringer er en forutsetning for å lære.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26097
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectUteskoleen_US
dc.subjectMålingen_US
dc.subjectUtematematikken_US
dc.subjectSmåtrinnen_US
dc.subjectBegynneropplæringen_US
dc.subjectFørsteklasseen_US
dc.titleHvorfor sitte inne, når man kan være ute?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)