Show simple item record

dc.contributor.advisorJustnes, Camilla Normann
dc.contributor.authorHildonen, Malin Charlotte Lyngvær
dc.date.accessioned2022-08-11T05:53:29Z
dc.date.available2022-08-11T05:53:29Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i begynneropplæring er en kvalitativ flercasestudie som undersøker følgende problemstilling: «Hvordan fasiliterer to matematikklærere en matematisk samtale på førstetrinn?». Denne masteroppgaven har rettet fokus på hvordan to matematikklærere har planlagt og gjennomført en matematisk samtale med sine førsteklasser og hvorfor det er blitt fasilitert slik. Formålet med dette forskningsprosjektet er å danne et grunnlag for hvordan en lærer kan fasilitere en matematisk samtale på førstetrinn, og hva som kan være viktig å tenke på når lærere skal lede matematiske samtaler. Dette prosjektet kan være med på å gi innsikt i hvordan lærere velger å fasilitere matematiske samtaler, samt at det kan være til nytte for andre lærere for hvordan å legge til rette for økt muntlighet i matematikk. Foruten å være til nytte for andre matematikklærere som ønsker å utvikle sin egen praksis, kan også studien være nyttig i lærerutdanningen og forskning generelt for matematiske samtaler på småtrinnet. Det har vært relativt lite forskning på hvordan man kan fasilitere en matematisk samtale på småtrinnet i Norge, noe som kan gjøre dette prosjektet brukbart for videre forskning av dette teamet. Funn fra dette forskningsprosjektet viser til at lærerne benytter lærerveiledningsbøker som en ressurs for planlegging av matematiske samtaler. Lærerveiledningsbøker blir brukt for å finne spørsmål og oppgaver som passer å ha med i samtalen. Under selve samtalen brukte lærerne samtaletrekk som er ett kjent redskap som lærer kan benytte for å holde matematiske samtaler produktive. IRE-mønster er et velkjent samtalemønster i klasserommet, noe som dukket opp i dette prosjektet som en måte for lærerne å håndtere konsentrasjonen til elevene. Funnene mine viser at bruk av samtaletrekk og medvirkende IRE-mønster kan bidra til å skape trygghet for elevene slik at de tør å være muntlige i matematikkfaget.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26104
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectLER-1908en_US
dc.titleMatematiske samtaler på førstetrinnen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)