| dc.contributor.advisor | Fyhn, Anne Birgitte |  | 
| dc.contributor.author | Henriksen, Jovnna Ánde Balto |  | 
| dc.date.accessioned | 2022-08-15T13:57:23Z |  | 
| dc.date.available | 2022-08-15T13:57:23Z |  | 
| dc.date.issued | 2022-05-16 |  | 
| dc.description.abstract | I min masteroppgave er fokuset på helklassesamtaler i matematikk i klasser med få antall 
elever. Målet i denne oppgaven er å få en dypere innsikt i deltakelsesmønsteret og 
interaksjonsmønsteret i helklassesamtaler. Til dette har jeg brukt observasjon og intervju som 
metode. Jeg har valgt å intervjue rutinerte lærere for å få innsikt i deres erfaringer knyttet til 
tematikken, og for å kunne spørre om interessante observasjoner jeg har gjort.
Problemstillingen er: Hva kjennetegner helklassesamtalen i matematikk når det er få antall 
elever i klassen? Til denne problemstillingen har jeg valgt å bruke tre forskningsspørsmål: 1.
Hvordan kan man forstå det muntlige deltakelsesmønsteret i en klasse med få antall elever? 2.
Hva forteller interaksjonsmønster om kvaliteten på helklassesamtalen i en klasse med få 
antall elever? 3. Hva mener lærerne om få antall elever sin betydning for muntlig deltakelse i 
matematikk? Jeg belyser funnene mine knyttet til interaksjonsmønster ved bruk av et 
rammeverk som er utviklet av Drageset og Allern (2020). Dette rammeverket kombinerer 
deres eget rammeverk, hovedkategorier for lærer- og elevinteraksjoner og Wood og William 
(2006) sitt rammeverk som omhandler klasseromskulturer. Deltakelsesmønsteret og intervju 
av lærerne ses i sammenheng med tidligere forskning og ulike variabler som kan påvirke den 
muntlige deltakelsen.
Forskningsprosjektet mitt er en casestudie med bruk av mixed methods som metode. I 
observasjonsfasen brukte jeg et observasjonsskjema som ga meg kvantitative resultater i form 
av frekvensregistrering og kvalitative resultater i form av feltnotater. Utvalget er to 
ungdomsskoleklasser med henholdsvis fem og syv elever, samt to matematikklærere som har 
mange års erfaring med å jobbe i klasser med få antall elever. Datamaterialet består av fem 
undervisningsøkter i matematikk à 90 minutter, hvor lærerne selv har bestemt innhold. 
Frekvensregistreringen er blitt kodet og sortert i rammeverket til Drageset og Allern (2020). 
Resultatene ga meg et overblikk om hva som kjennetegner deltakelsesmønsteret og 
interaksjonsmønsteret i en klasse med få antall elever. Intervjuene har blitt transskribert og 
kodet for å gi et innblikk i hva lærerne mener om mindre klasser sin betydning for muntlig 
deltakelse i helklassesamtaler.
Resultatene fra forskningsprosjektet for deltakelsesmønsteret viser at store deler av 
elevantallet er bidragende i helklassesamtalene. Resultatene viser til at det er noen elever som 
iv
står for en stor andel av ytringene, der man i begge klassene finner en liten brøkdel med
passive elever. 
For interaksjonsmønsteret viser resultatene at klasseromskulturen er en blanding av 
konvensjonell tekstbokkultur og konvensjonell problemløsningskultur, med noen tendenser til 
strategidelingskultur og undersøkende/argumenterende kultur. Til tross for et bredt 
deltakelsesmønster, der elevene ofte er ivrige respondenter, viser resultatene at kvaliteten på 
interaksjonene ikke trenger å være høy selv om klassestørrelsen er liten. 
I lærerintervjuene mener lærerne at få antall elever i en klasse fører til at lærerne har mer tid 
per elev. Dette mener de fører til en rekke faktorer som påvirker elevdeltakelsen på en positiv 
måte. De har mer tid til å skape gode relasjoner med elevene, som bidrar til en bedre 
læringskultur som videre gjør at elevene tørr å ytre seg mer i helklassesamtalene. Lærerne
mener at de har mer tid til å gi faglig hjelp til elevene, som gjør at elevene potensielt kan bli
mer faglig trygge. I tillegg mener lærerne at i mindre klasser så har elevene færre å forholde 
seg til, som fører til bedre relasjoner mellom elevene, som også er en viktig faktor for den 
muntlige deltakelsen hos elevene. | en_US | 
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26182 |  | 
| dc.language.iso | nob | en_US | 
| dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US | 
| dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US | 
| dc.rights.accessRights | openAccess | en_US | 
| dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) |  | 
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US | 
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US | 
| dc.subject.courseID | LER-3903 |  | 
| dc.subject | LER | en_US | 
| dc.subject | 3903 | en_US | 
| dc.title | Muntlig deltakelse og interaksjonsmønster i klasser med få antall elever | en_US | 
| dc.type | Master thesis | en_US | 
| dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |