Show simple item record

dc.contributor.advisorAndersson, Annica
dc.contributor.authorChristiansen, Mattis Engelbrecht
dc.date.accessioned2022-08-15T14:27:18Z
dc.date.available2022-08-15T14:27:18Z
dc.date.issued2022-05-16
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg modellering i matematikk. Matematiske modeller brukes i dag på mange områder. De kan brukes til å analysere aksjepriser, værforhold, miljøforandringer og rakettoppskytninger. Modeller er en av de mest virkelighetsnære formene for matematikk der man setter sammen den matematiske og virkelige verden for å komme frem til et resultat. En av de store endringene i den nye læreplanen går på modellering som har blitt en av de mer sentrale områdene innen matematikk (Berget & Bolstad, 2019.) I denne oppgaven tar vi for oss elevenes møte med modellering og hvordan en tiende klasse løser en slik oppgave. Læreren ser på noen sentrale punkter som samspiller med problemstillingen i oppgaven, blant annet hvilken tidligere tilegnet matematikk-kunnskap elevene vil bruke for å utvikle en matematisk modell som løser problemstillingen. Hvordan vil elevene gå frem for å løse en oppgave innen matematisk modellering. I hvilken grad vil praktiske situasjoner være relevant for undervisning i modellering. Hvilken forståelse for matematisk modellering sitter elevene igjen med etter endt prosjekt. For å finne svar på problemstillingen tar jeg utgangspunkt i modelleringsprosessen til Blum & Leiss (2007) og kategoriserer hvor elevene befinner seg i modellen. Jeg studerer hvor stor innvirkning autentisitet har på elevene gjennom de sosiale landskapene de befinner seg i definert av Skovsmose (2011). I tillegg analyserer jeg gruppens sammensetning gjennom den sosiokulturelle læringsteorien til Vygotskij (1962, 1978) Nøkkelord: Modellering, sosiokulturell læringsteori, autentisk matematikk, utforskende landskap, realisme, praktisk matematikk,en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26190
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3913
dc.titleModellering ved bedriftsbesøken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)