Ungdom og høyreekstrem radikalisering på internett - en litteraturstudie. Hvordan kan vi forebygge at unge radikaliseres til høyreekstremisme på nett?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26613Date
2022-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Hansen, Carina BolærenAbstract
Høyreekstreme grupper benytter i stor grad internett og sosiale medier til å rekruttere og radikalisere nye medlemmer. Samtidig har internett blitt en viktig del av de fleste menneskers liv, og særlig barn og unge tilbringer mye tid på ulike nettsteder og sosiale medier. Dette, sammen med det faktum at både Norge og andre europeiske og vestlige land opplever en økning i antall unge som radikaliseres til høyreekstreme miljøer, underbygger viktigheten av videre forskning på hvordan radikalisering på internett kan forebygges, spesielt radikalisering av ungdom. Det er nettopp dette temaet denne studien omhandler, og følgende problemstilling er formulert: «Hvordan kan høyreekstrem radikalisering av unge på internett forebygges?». Problemstillingen besvares ved hjelp to forskningsspørsmål og empiriske funn som ble innhentet gjennom en systematisk litteraturstudie. Disse funnene analyseres og diskuteres med utgangspunkt i gjeldende teori om risiko, radikaliseringsprosessen og forebygging. Analyse av innsamlet empiri resulterte i identifisering av fem faktorer som kan påvirke forebyggingsarbeidet: resiliens, ansvarskultur og samfunnsinnsats, mottakelighetsfaktorer, dialog og internett som fasilitator. Faktorene inkluderes dermed i vurderingen av forslag til forebyggingstiltak. Studien konkluderer med at kjennskap til risiko- og beskyttelsesfaktorer og rollen til internett i radikaliseringsprosessen er sentralt for å sikre et effektivt og målrettet forebyggingsarbeid. Forebyggingstiltakene som foreslås omhandler utarbeidelse av omfattende og helhetlige forebyggingsstrategier som skaper rom for åpen og tillitsbasert dialog, og som styrker unges evne til kritisk tenkning og deres medie- og informasjonskunnskap. I tillegg trekkes samarbeid mellom ulike sektorer og aktører frem som sentralt for å sikre et gjensidig forsterkende og inkluderende forebyggingsarbeid, og for å begrense eventuelle negative påvirkninger av forebyggingstiltakene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: