Hvordan tas digitale løsninger i bruk i utelivsbransjen?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/27087Date
2022-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Imenickas, JuozasAbstract
Denne studien ser på fenomenet digitalisering i utelivsbransjen, med den hensikt om å gi økt
kunnskap om de digitale løsningene i utelivsbransjen og hvordan de tas i bruk.
Utelivsbransjen i denne konteksten har vi holdt til henholdsvis restauranter og barer.
Digitalisering er et fenomen som blir stadig viktigere i vår og organisasjoners hverdag, og kan
skape positive effekter for organisasjonen i form av tidsbesparelser og økt ressursutnyttelse.
Utelivsbransjen har tidligere vært lite forsket på knyttet til digitalisering og blir sett på som
lite orientert knyttet til digitale løsninger (Oronsky & Chathoth, 2007). På bakgrunn av
fenomenets økende viktighet i dagens samfunn, fant vi det interessant å ta for oss å belyse
dette fenomenet i vår studie. Dette har vi gjort gjennom å rekruttere ledere ved ulike
organisasjoner lokalt, og gjennomførte kvalitative intervjuer med seks informanter, våren
2022. For å forstå hvordan organisasjonene tar i bruk digitale løsninger har vi valgt å ta i bruk
Weick (1995) teori om sensemaking for å tilføye mening til hvordan organisasjonene
oppfatter sine omgivelser. Basert på tidligere forskning fant vi at organisasjonsstruktur- og
kultur var sentrale aspekter ved en organisasjon og som kunne påvirke hvordan
organisasjonene tar i bruk digitale løsninger. Derfor har vi i denne oppgaven benyttet oss av
elementene. Resultatet av studien viser til at organisasjoners struktur og kultur likegyldig
påvirker valg og for hvordan de digitale løsningene er tatt i bruk i utelivsbransjen. Det blir
rettet et større fokus mot å beholde visse elementer av driften, kontra hva som kan forbedres
når nye løsninger blir vurdert. Herunder; interaksjon med kunder, autonomi og muligheten til
å utnytte kompetansen i organisasjonen. Organisasjoners virkelighetsoppfatning blir gjensidig
påvirket av hva de digitale løsningene kan tilføye. Om løsningene oppfattes som negative
eller barrieredannende i de ovennevnte delene i organisasjonen, vil det også skape en skepsis
mot å ta i bruk digitale løsninger.
Studien har bidratt med å øke vår kunnskap om hvordan digitale løsninger tas i bruk i
utelivsbransjen. Sensemakingperspektivet har bidratt med å belyse hvorfor bransjen frem til
nå har hatt en lavere grad av digitalisering enn andre bransjer. Små organisasjoner kan i
tillegg velge vekk digitale løsninger som følge av at det oppleves å være mer tidkrevende for
lederen å sette seg inn i dette. Studien viser også til at det er en mangel på digitale løsninger
som er tilpasset utelivsbransjen, og som ikke tar hensyn til organisasjonenes behov.
Nøkkelord: Digitalisering, sensemaking, organisasjonsstruktur, organisasjonskultur
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: