Show simple item record

dc.contributor.advisorKirkhaug, Rudi
dc.contributor.authorOlsen, Ann Kristin
dc.date.accessioned2022-11-03T09:49:23Z
dc.date.available2022-11-03T09:49:23Z
dc.date.issued2022-05-13en
dc.description.abstractNasjonal helseberedskapsplan er det overordnede rammeverket for helse- og omsorgssektoren sin forebygging og håndtering av alle typer kriser og katastrofer. Ifølge planen forventes det at virksomheter underlagt den skal følge opp læringspunkter, samt sørge for at egen organisasjon og personell får opplæring og trening. Flere måldokumenter utbroderer krav og satsningsområder ytterligere, blant annet regional strategi- og utviklingsplan for Helse Nord. Forankringen i styringsdokumenter på nasjonalt og regionalt nivå gjorde at det ble vurdert som interessant å undersøke hvordan kunnskapsoverføring brukes som virkemiddel for å oppnå de ønskede resultatene lokalt i helseforetak. Prosjektet er gjennomført som en casestudie hvor tre helseforetak i Helse Nord-regionen er representert, og det ble gjennomført intervjuer med seks respondenter. Halvparten har faste lederfunksjoner i beredskapsledelsen, og den andre halvparten er stedfortredere. Problemstillingen var: I hvilken grad og på hvilke måter skjer kunnskapsoverføring i en beredskapsorganisasjon? I tillegg ble det utarbeidet to forskningsspørsmål: 1. Hva hemmer kunnskapsoverføring? 2. Hva fremmer kunnskapsoverføring? Basert på problemstillingen ble Nonaka og Takeuchi (1995) sin teori om kunnskapsoverføring valgt, samt den kunnskapsavhjelpende konteksten kalt «ba». I tillegg ble teorien om praksisfellesskap benyttet (Blåka og Filstad, 2007). Resultatet tilsier at respondentene er sterk på individuell læring, og at kunnskap lagres mest på individnivå. Kunnskapsoverføring for beredskapsledelsen som gruppe fremstår som knyttet til øvelser, og håndtering av faktiske beredskapssituasjoner. Flere grep ble beskrevet av respondentene for å fremme kunnskapsoverføring; blant annet tydeligere rammer og forventninger, mer samhandling, innføring av et læringssystem for å ivareta nykommere og mer fokus på kunnskap som prosess. Oppsummert fremstår det å tilrettelegge for praksisfellesskap som fremmende for læring. Målrettet og aktiv bruk av kunnskapsoverføring vurderes som egnet for å tilføre ny forståelse og videreutvikle beredskapsledelsen sine ferdigheter og kompetanse. Det forstås som at mer deling og tilgang på ny og annen kunnskap gjennom fellesskapet kan gi økt robusthet for beredskapsledelsen som gruppe.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/27241
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3909
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.subjectKunnskapsoverføringen_US
dc.subjectKunnskapsdelingen_US
dc.subjectKunnskapen_US
dc.subjectErfaringsoverføringen_US
dc.subjectKunnskapsspiralen_US
dc.subjectPraksisfellesskapen_US
dc.subjectSEKI-modellen_US
dc.subjectHelseforetaken_US
dc.subjectSpesialisthelsetjenestenen_US
dc.subjectHelse Norden_US
dc.subjectSykehusen_US
dc.subjectKrisehåndteringen_US
dc.subjectBeredskapsledelseen_US
dc.titleKunnskapsoverføring innen beredskapsorganisasjoner. En kvalitativ studie med fokus på hvordan kunnskapsoverføring skjer blant beredskapsledelsen på strategisk nivå i spesialisthelsetjenesten.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)