Møter med utvalgte malerier av Inger Sitter, 1952-1967.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/2777Dato
2010-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Dybvik, SisselSammendrag
Masteroppgaven tar utgangspunkt i syv malerier av Inger Sitter i tiden mellom 1952 og 1967. Perioden er valgt for å vise hvordan hun gjennom eksperimentelle måter å bruke maleriets virkemidler på, går fra et figurativt formspråk, til en gradvis abstrahering og videre til et nonfigurativt uttrykk. I studien av disse bildene, har hensikten vært å finne ut hva forandringene dreide seg om, og i hvilke kontekster de fant sted. Tolkningene av Sitters verk bygde på to fremgangsmåter: den komparative og den resepsjonsanalytiske. Gjennom den komparative metoden er Sitters bilder sammenlignet med malerier av andre kunstnere – norske og utenlandske – hovedsakelig fra hennes samtid, men også fra tidlige modernister på begynnelsen av 1900-tallet. Ved hjelp av resepsjonsanalysen har hensikten vært å finne ut hvordan maleriene ble mottatt i samtida. Betrakterne i denne sammenheng har vært kritikere og kunsthistorikere som skrev avisanmeldelser i forbindelse med utstillinger hvor Inger Sitter deltok. Forskjellige temaer har vært utgangspunkt for analysen og drøftingen av de syv maleriene, hvor mulige impulser både fra europeisk og amerikansk malerkunst kunne kaste lys over Sitters varierte billeduttrykk i denne 15-års-perioden.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2010 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: