Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/29225Date
2022-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Iversen, Oda Amalie GranbergAbstract
Dette er en kvalitativ studie som utvikler kunnskap om hvordan den kognitive læringsteorien kommer til uttrykk fra tre læreres planlegging og gjennomføring av undervisning ved Universitetet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet. Det er utført tre individuelle intervju som utforsker denne tematikken, og som ser på lærernes egne erfaringer fra forskjellige undervisningsopplevelser. Studiens problemstilling er derfor blitt følgende: Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden? Formålet med studiet var å se nærmere på hvordan den kognitive læringsteorien kommer til uttrykk gjennom undervisningen på UiT, og se om teorien ble tatt i bruk bevisst eller ubevisst, og i hvor stor grad dette ble gjort.
I tillegg til dette var formålet også å opplyse andre lesere som måtte ha interesse for dette forskningsprosjektet å gjøre de mer oppmerksomme på undervisningsmetodene teorien sentrerer seg rundt, slik som metodene retrieval, interleaved practice, elaboration, testing og spacing. Grunnen til at jeg ønsker å få flere individer til å bli oppmerksomme på denne læringsteorien og undervisningsmetodene som er knyttet til denne, er fordi de har et sterkt empirisk grunnlag som viser til at metodene er effektive, selv om de har sine utfordringer. Etter å ha gjennomført dette forskningsprosjektet kan vi se at den kognitive læringsteorien er godt til stede i undervisningen ved UiT, men spørsmålet er om det er godt implementert fordi lærerne bruker metodene på grunn av vanemessige eller undervisningspliktige årsaker, eller om de faktisk er bevisste på hvorfor metodene kognitiv læringsteori bruker, fungerer for effektiv og langvarig læring.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: