dc.contributor.advisor | Ofstad, Eirik | |
dc.contributor.author | Skjevik, Elise Pauline | |
dc.date.accessioned | 2023-05-23T10:27:44Z | |
dc.date.available | 2023-05-23T10:27:44Z | |
dc.date.issued | 2018-05-23 | |
dc.description.abstract | <p><i>Innledning</i> Mentorprogrammer for medisinstudenter har vært en økende trend de siste 10 – 20 år, særlig innen medisinutdanning i Europa og Nord-Amerika. Fra tidligere er det publisert to litteraturgjennomganger av mentorprogrammer beskrevet i vitenskapelige artikler listet i Medline (1966 – 2002) og PubMed (2000 – 2008), hvor forfatterne identifiserte henholdsvis 9 og 14 formelle mentorprogrammer for medisinstudenter. Formålet med denne oppgaven er å identifisere og beskrive nye publikasjoner listet i perioden januar 2008 – januar 2018 som omhandler mentorprogrammer for medisinstudenter. Fokuset er på litteratur som beskriver (1) én-til-én mentorprogrammer, (2) gruppe-baserte programmer eller (3) kombinerte én-til-én- og gruppe-baserte mentorprogrammer.
<p><i>Metoder</i> Systematisk litteratursøk i Medline (Ovid) og Embase (Ovid) fra januar 2008 – januar 2018. Søkestrategien var en kombinasjon av nøkkelord og MeSH-termer og manuell gjennomgang av referanselister fra relevante artikler identifisert i primærsøket.
<p><i>Viktigste resultater</i> Litteratursøkene identifiserte totalt 494 vitenskapelige artikler. Etter fjerning av duplikater ble alle titler og abstrakt gjennomgått. Totalt 32 artikler ble lest i fulltekstversjon. 18 artikler er inkludert i litteraturgjennomgangen, hvorav 16 beskriver ulike mentorprogrammer for medisinstudenter i flere ulike land. I tillegg er 2 artikler som omhandler prevalensen av mentorprogrammer i henholdsvis USA og Tyskland inkludert.
<p><i>Konklusjon og konsekvenser</i> Denne oppgaven gir en oppdatert oversikt over mentorprogrammer etablert for medisinstudenter i flere ulike land. Det finnes enda få medisinstudier med etablerte mentorprogrammer som har publisert deskriptive og evaluerende artikler i vitenskapelig litteratur. For universiteter som vurderer å implementere mentorprogrammer for medisinstudenter er det nødvendig å inneha kunnskap om utfordringer samt faktorer som bidrar til et velfungerende mentorprogram. Medisinutdanninger som allerede har etablerte mentorprogrammer oppfordres til å publisere deskriptive og evaluerende artikler om programmet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/29255 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MED-3950 | |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 | en_US |
dc.title | Mentorering av medisinstudenter – en scoping review fra 2008 - 2018 | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |