Formativ tilbakemelding gjennom digitale flervalgsoppgaver i CANVAS: En kvalitativ studie av studentenes læringserfaring gjennom arbeid med flervalgsoppgaver i et fysiologi-emne på bachelor nivå
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/29494Date
2023-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Norli, Nora Qi BaskårAbstract
Formativ tilbakemeldinger (feedback) fra lærere er viktig for å fremme studentenes læring, og defineres som en prosess der studentene kan nyttiggjøre seg av informasjon om egen prestasjon, og bruke denne til å forbedre kvaliteten på eget arbeid og læringsstrategi (Boud & Molloy, 2013; Shute, 2008). Dette mastergradsprosjektet har sett på bruken av flervalgsoppgaver som verktøy for tilbakemelding og læring i et fysiologi-emne på bachelornivå, der kollokviene våren 2022 ble byttet ut med et arbeidskrav (koblet vurdering) i form av flervalgsoppgaver i CANVAS. Flervalgsoppgavene hadde til hensikt å utgjøre «lav terskel / lav risiko» muligheter for studentene til å teste kunnskapene sine og å få tilbakemelding på om de hadde oppnådd læringsmålene i emnet. Målet med masterprosjektet var å finne ut av hvordan studentene i fysiologi-emnet erfarte sin læring når de fikk tilbakemelding gjennom digitale flervalgsoppgaver. Det ble gjennomført fysiske en-til-en semistrukturerte intervjuer med åtte tilfeldige studenter fra emnet. Lydopptak fra intervjuene ble transkribert til tekst, og deretter tematisk analysert. Det ble gjennom den tematiske analysen av intervjuene identifisert tre hovedtemaer med syv undertemaer i henhold til forskningsspørsmålet. Hovedtemaene omhandlet faktorer som påvirket læringen til studentene, at læringsopplevelsen var avhengig av hvordan flervalgsoppgavene var utformet, og hvorvidt studentene opplevde at de fikk et godt læringsutbytte gjennom og arbeide med arbeidskravet. Det fremkom at studenter med gode arbeidsvaner og selvdisiplin ønsket å utnytte tiden på best mulig måte for effektiv læring. Studenter med god relasjon til studieteknikker som lignet på flervalgsoppgaver opplevde en positiv effekt på læringen. Prioritering av andre emner påvirket læringsutbytte fra flervalgsoppgavene negativt. Flervalgsoppgavene var utformet på tre ulike måter. Den foretrukne tilbakemeldingsformen var når studentene fikk vite om de hadde svart riktig eller feil. Studentene erfarte at det å få oppgitt fasit når de hadde svart feil og det å få vite hvor mange oppgaver de hadde svart riktig på, men ikke hvilke – gav lavt læringsutbytte. Noen av studentene brukte flervalgsoppgavene som et oversikts- og repetisjonsverktøy, og arbeidet med arbeidskravet føltes «tvunget» på den måten at det var noe som måtte gjøres. Innføringen av flervalgsoppgaver i dette fysiologi-emnet som en lav-terskel mulighet til læring og for å få tilbakemelding på om læringsmålene er oppnådd, kan potensielt bidra til økt læringsutbytte dersom oppgavene utformes på en god måte slik at studentene får svar på om de har svart riktig eller feil. Studentene gav også uttrykk for at de gjerne skulle hatt mer eller «bedre» tilbakemeldinger på selve oppgavene i form av ferdigautomatiserte kommentarer med tips og veiledning. Læringsutbyttet var imidlertid oppfattet som beskjedent basert på studentenes opplevelse av flervalgsoppgavene i seg selv. «Tvungen» arbeid med flervalgstestene bidro likevel til læringsutbytte fordi det «pushet» studentene til å måtte sette seg ordentlig ned med pensum.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: