Norske krigsfilmer: Det kollektive minnet og dets påvirkning av norske krigsfilmer
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/29525Dato
2023-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Strand, Hedda RobberstadSammendrag
Denne masteroppgaven handler om sammenhengen mellom det norske kollektive minnet og den norske filmindustrien. Problemstillingen er: hvordan det kollektive minnet om andre verdenskrig har påvirket produksjonen og mottakelsen av norske krigsfilmer. Oppgaven er bygget på etablerte minneteorier og forskning av historiebruk. Siden tidlig etterkrigstid har det vært en jevn produksjon av norske krigsfilmer, og stadig flere krigsfilmer har blitt produsert etter hvert som den norske filmindustrien har utviklet seg. På grunn av dette antallet har det blitt valgt ut noen få krigsfilmer, som kan bli regnet som de mest kjente. Dette inkluderer «Ni liv» fra 1957, «Kampen om tungtvannet» fra 1948, «Kalde Spor» fra 1962, «Max Manus» fra 2008, «Kongens Nei» fra 2016, «Den 12.mann» fra 2017 og «Den største forbrytelsen» fra 2020. Selv om hovedfokuset i oppgaven er på norske filmer, har TV-serien fra 2015 «Kampen om tungtvannet» også blitt inkludert. Dette er fordi det er en ny utgave av den originale filmen fra 1948, og disse to produksjonene vil bli sammenlignet. De produksjonene som har blitt nevnt har blitt sammenlignet med de norske grunnfortellingene, for å finne ut om de har utviklet seg i takt med hverandre.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: