Problemløsning i sjakk og matematikk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/29570Dato
2023-05-31Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Meyer, Magnus HalsSammendrag
Spillet sjakk inneholder både utforskning og problemløsning. Et kjerneelement i
matematikklærerplanen er «utforskning og problemløsning» (KD, 2019). For å finne det beste
trekket i en sjakkposisjon, kan sjakkspillerne følge seks ulike trinn (Ostman, 2011). Dette
fører til problemløsning for å finne det beste trekket i posisjonen. Utforskning i sjakk er for
eksempel at spillerne kan finne mønstre i spillet. Kjennskap til slike mønstre kan bidra til at
spillerne får bedre ferdigheter. Ifølge lærerplanens sentrale verdier kan det å løse problemer
og mestre utfordringer bidra til økt utholdenhet og selvstendighet hos elevene (KD, 2019). I
matematikkdidaktikk finnes det mange ulike teorier som omhandler problemløsning.
Oppgaven redegjør for noen av disse, og reglene i sjakk blir presentert. Deretter blir det
drøftet hvordan sjakk er relatert til problemløsning. Problemstillingen belyses ved å analysere
hvordan en sjakkspiller løser et sjakkproblem. Sjakkspilleren skal også svare på noen
spørsmål knyttet til problemløsning i sjakk og matematikk. Ifølge sjakkspilleren skal det være
mulig å inkludere sjakk på skolen for å lære matematikk. Analyse av datamaterialet i denne
oppgaven gir indikasjoner på at sjakkspilleren bruker problemløsningsteorier knyttet til
matematikk for å løse sjakkproblemer. Dette gir grunnlag for videre studier av sjakk i
matematikklasserommet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: