dc.contributor.advisor | Fyhn, Anne Birgitte | |
dc.contributor.advisor | Johnsen, Trygve | |
dc.contributor.author | Meyer, Magnus Hals | |
dc.date.accessioned | 2023-07-06T05:36:15Z | |
dc.date.available | 2023-07-06T05:36:15Z | |
dc.date.issued | 2023-05-31 | en |
dc.description.abstract | Spillet sjakk inneholder både utforskning og problemløsning. Et kjerneelement i
matematikklærerplanen er «utforskning og problemløsning» (KD, 2019). For å finne det beste
trekket i en sjakkposisjon, kan sjakkspillerne følge seks ulike trinn (Ostman, 2011). Dette
fører til problemløsning for å finne det beste trekket i posisjonen. Utforskning i sjakk er for
eksempel at spillerne kan finne mønstre i spillet. Kjennskap til slike mønstre kan bidra til at
spillerne får bedre ferdigheter. Ifølge lærerplanens sentrale verdier kan det å løse problemer
og mestre utfordringer bidra til økt utholdenhet og selvstendighet hos elevene (KD, 2019). I
matematikkdidaktikk finnes det mange ulike teorier som omhandler problemløsning.
Oppgaven redegjør for noen av disse, og reglene i sjakk blir presentert. Deretter blir det
drøftet hvordan sjakk er relatert til problemløsning. Problemstillingen belyses ved å analysere
hvordan en sjakkspiller løser et sjakkproblem. Sjakkspilleren skal også svare på noen
spørsmål knyttet til problemløsning i sjakk og matematikk. Ifølge sjakkspilleren skal det være
mulig å inkludere sjakk på skolen for å lære matematikk. Analyse av datamaterialet i denne
oppgaven gir indikasjoner på at sjakkspilleren bruker problemløsningsteorier knyttet til
matematikk for å løse sjakkproblemer. Dette gir grunnlag for videre studier av sjakk i
matematikklasserommet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/29570 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MAT-3907 | |
dc.title | Problemløsning i sjakk og matematikk | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |