Kan bruk av programmering i matematikkundervisning fremme algoritmisk tenkning hos elever?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/29573Dato
2023-06-12Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Johnsgård, Mathea FennefossSammendrag
Høsten 2020 ble det med fagfornyelsen innført nye læreplaner, der det i matematikk settes økt fokus på utforskning og problemløsning, samt innføring av følgende kompetansemål i 1T:
«formulere og løse problemer ved hjelp av algoritmisk tenkning, ulike problemløsningsstrategier, digitale verktøy og programmering» (Kunnskapsdepartementet, 2020).
Hensikten med studien er å undersøke overføringsverdien mellom arbeid med programmering i matematikkundervisning og utvikling av matematiske ferdigheter og kompetanse. Basert på relevant teori, tidligere forskning og resultatene fra datainnsamlingen i denne studien er følgende problemstilling forsøkt besvart:
«Kan bruk av programmering i matematikkundervisning bidra til å fremme algoritmisk tenkning hos elever»
For å besvare problemstillingen ble det utviklet et forskningsdesign der en 1T-klasse utførte en prestasjonstest i forkant og etterkant av et 2 uker langt undervisningsopplegg med programmering i matematikk. Prestasjonstesten ble analysert og vurdert kvalitativt i henhold til et rammeverk for å vurdere nivå av elevers matematiske resonnementer. Oppgavene i testen var oppgaver som tilrettela for demonstrasjon av algoritmisk tenkning. I tillegg besvarte elevene et åpent og lukket spørreskjema, og 4 elever ble invitert til intervju i etterkant av undervisningsopplegget. Målet var å avdekke om elevene utviklet sine ferdigheter innen algoritmisk tenking som hadde overføringsverdi til andre områder innen matematikk.
Funnene i studien indikerer at elever kan utvikle sine abstraksjonsevne, matematiske resonnementer og problemløsningsferdigheter i matematikk gjennom arbeid med programmering. Funnene avdekker også faktorer som begrenser algoritmisk tenkning i problemløsningsprosessen. Disse faktorene er begrenset kreativitet, tid og terskelbegreper. Det vil være interessant å se om disse begrensende faktorene blir mindre signifikante etter hvert som læreplanen har vært i virksomhet og undervisningspraksisen stadig utvikles for å nå målene definert i LK20.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: