Show simple item record

dc.contributor.advisorOskarsson, Jonas
dc.contributor.advisorHuru, Hilja Lisa
dc.contributor.authorJohnsgård, Mathea Fennefoss
dc.date.accessioned2023-07-06T05:37:03Z
dc.date.available2023-07-06T05:37:03Z
dc.date.issued2023-06-12en
dc.description.abstractHøsten 2020 ble det med fagfornyelsen innført nye læreplaner, der det i matematikk settes økt fokus på utforskning og problemløsning, samt innføring av følgende kompetansemål i 1T: «formulere og løse problemer ved hjelp av algoritmisk tenkning, ulike problemløsningsstrategier, digitale verktøy og programmering» (Kunnskapsdepartementet, 2020). Hensikten med studien er å undersøke overføringsverdien mellom arbeid med programmering i matematikkundervisning og utvikling av matematiske ferdigheter og kompetanse. Basert på relevant teori, tidligere forskning og resultatene fra datainnsamlingen i denne studien er følgende problemstilling forsøkt besvart: «Kan bruk av programmering i matematikkundervisning bidra til å fremme algoritmisk tenkning hos elever» For å besvare problemstillingen ble det utviklet et forskningsdesign der en 1T-klasse utførte en prestasjonstest i forkant og etterkant av et 2 uker langt undervisningsopplegg med programmering i matematikk. Prestasjonstesten ble analysert og vurdert kvalitativt i henhold til et rammeverk for å vurdere nivå av elevers matematiske resonnementer. Oppgavene i testen var oppgaver som tilrettela for demonstrasjon av algoritmisk tenkning. I tillegg besvarte elevene et åpent og lukket spørreskjema, og 4 elever ble invitert til intervju i etterkant av undervisningsopplegget. Målet var å avdekke om elevene utviklet sine ferdigheter innen algoritmisk tenking som hadde overføringsverdi til andre områder innen matematikk. Funnene i studien indikerer at elever kan utvikle sine abstraksjonsevne, matematiske resonnementer og problemløsningsferdigheter i matematikk gjennom arbeid med programmering. Funnene avdekker også faktorer som begrenser algoritmisk tenkning i problemløsningsprosessen. Disse faktorene er begrenset kreativitet, tid og terskelbegreper. Det vil være interessant å se om disse begrensende faktorene blir mindre signifikante etter hvert som læreplanen har vært i virksomhet og undervisningspraksisen stadig utvikles for å nå målene definert i LK20.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29573
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMAT-3907
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.titleKan bruk av programmering i matematikkundervisning fremme algoritmisk tenkning hos elever?en_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)