dc.contributor.advisor | Oskarsson, Jonas | |
dc.contributor.advisor | Huru, Hilja Lisa | |
dc.contributor.author | Johnsgård, Mathea Fennefoss | |
dc.date.accessioned | 2023-07-06T05:37:03Z | |
dc.date.available | 2023-07-06T05:37:03Z | |
dc.date.issued | 2023-06-12 | en |
dc.description.abstract | Høsten 2020 ble det med fagfornyelsen innført nye læreplaner, der det i matematikk settes økt fokus på utforskning og problemløsning, samt innføring av følgende kompetansemål i 1T:
«formulere og løse problemer ved hjelp av algoritmisk tenkning, ulike problemløsningsstrategier, digitale verktøy og programmering» (Kunnskapsdepartementet, 2020).
Hensikten med studien er å undersøke overføringsverdien mellom arbeid med programmering i matematikkundervisning og utvikling av matematiske ferdigheter og kompetanse. Basert på relevant teori, tidligere forskning og resultatene fra datainnsamlingen i denne studien er følgende problemstilling forsøkt besvart:
«Kan bruk av programmering i matematikkundervisning bidra til å fremme algoritmisk tenkning hos elever»
For å besvare problemstillingen ble det utviklet et forskningsdesign der en 1T-klasse utførte en prestasjonstest i forkant og etterkant av et 2 uker langt undervisningsopplegg med programmering i matematikk. Prestasjonstesten ble analysert og vurdert kvalitativt i henhold til et rammeverk for å vurdere nivå av elevers matematiske resonnementer. Oppgavene i testen var oppgaver som tilrettela for demonstrasjon av algoritmisk tenkning. I tillegg besvarte elevene et åpent og lukket spørreskjema, og 4 elever ble invitert til intervju i etterkant av undervisningsopplegget. Målet var å avdekke om elevene utviklet sine ferdigheter innen algoritmisk tenking som hadde overføringsverdi til andre områder innen matematikk.
Funnene i studien indikerer at elever kan utvikle sine abstraksjonsevne, matematiske resonnementer og problemløsningsferdigheter i matematikk gjennom arbeid med programmering. Funnene avdekker også faktorer som begrenser algoritmisk tenkning i problemløsningsprosessen. Disse faktorene er begrenset kreativitet, tid og terskelbegreper. Det vil være interessant å se om disse begrensende faktorene blir mindre signifikante etter hvert som læreplanen har vært i virksomhet og undervisningspraksisen stadig utvikles for å nå målene definert i LK20. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/29573 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MAT-3907 | |
dc.subject | Matematikkdidaktikk | en_US |
dc.title | Kan bruk av programmering i matematikkundervisning fremme algoritmisk tenkning hos elever? | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |