«Han tar hensyn og jeg utfordrer meg selv, så møtes vi litt på midten» En kvalitativ studie av hvordan autistiske personer opplever og beskriver å være i et parforhold
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/29585Date
2022-12-13Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan voksne autister opplever og
beskriver det å være i et parforhold. Tidligere har det vært en oppfatning om at autister ikke
har ønske om eller evne til å være i parforhold, men nyere forskning viser at dette ikke
stemmer. Vi har benyttet et kvalitativt, semistrukturert forskningsintervju basert på
fenomenologisk tilnærming.
Resultatene viser at autister kan være i parforhold, og at mange er fornøyde. Samtidig
finner vi at autister ofte har begrenset sosial energi, og særskilte behov som det er viktig for
dem at blir dekket. I slike forhold er det viktig at partner er villig til å tilpasse seg, og har evne
til å ta hensyn til disse behovene. I noen tilfeller kan det oppstå misforståelser fordi den
autistiske og nevrotypiske har ulike måter å vise medfølelse på. Den autistiske partneren kan
også oppleve at den nevrotypiske ikke forstår dem på et dypere plan. En autismediagnose
påvirker i størst grad forholdet i positiv retning, ettersom det gir mulighet til bedre forståelse
for seg selv og fra partner, men den kan også misbrukes.
Vi har drøftet hvilke implikasjoner resultatene har for praksis. For det første bør det
legges vekt på å kartlegge og imøtekomme autistens behov. Videre bør autister i samarbeid
med partner drøfte hvor grensen går mellom bruk og misbruk av diagnosen. Til slutt kan man
se på ulike tiltak som bidrar til å skape en bedre balanse i hverdagen, for å adressere den
begrensede energien som autistiske personer kan kjenne på. Et slikt tiltak kan for eksempel
være en aktivitetsplan. Fremtidig forskning kan med fordel utforske effekten av slike tiltak.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: