Now showing items 641-660 of 7375

    • Äiti 'mor' finsk 

      Niiranen, Leena Mirjam (Conference object; Konferansebidrag, 2022)
      <p>Det finske ordet <i>äiti</i>, som betyr 'mor', er annerledes fra ord man finner i de fleste andre språk i Europa. I disse språkene brukes ord som tilsvarer det norske <i>mamma</i> eller <i>mor</i>. I tysk har man <i>Mutter</i>, i engelsk <i>mother</i>, i fransk <i>mère, maman</i> og i russisk <i>mama</i>. Hvorfor brukes det ikke et lignende ord også på finsk? <p>Finsk er ikke i slekt med ...
    • Kompetanse Tromsbarnehagene 2016 

      Habbestad, Helge; Walberg, Renate Mari (Research report; Forskningsrapport, 2016)
      I 2013 og 2014 gjennomførte vi en liknende undersøkelse i barnehagene i Troms for å kartlegge kompetansen og undersøke behov for kompetanseheving. Disse undersøkelsene ble opprettet som et ledd i daværende samarbeidsprosjekt GLØD (et samarbeidsprosjekt initiert av Kunnskapsdepartementet hvor Fylkesmannen i Troms, UiT Norges arktiske universitet, regionkontakter, Utdanningsforbundet og Fagforbundet ...
    • The Witches of Finnmark. Tekststykker til forestilling. Framført i Bølgen Kulturhus, Larvik 25/11, Arendal Kulturhus 26/11 og Victoria Nasjonale Jazzscene i Oslo 27/11 

      Hagen, Rune Blix (Conference object; Konferansebidrag, 2022)
      Anders Buaas / Rune Blix Hagen - THE WITCHES OF FINNMARK A musical journey through time Gitarist og komponist Anders Buaas skrev og ga ut sin instrumentale trilogi «The Witches of Finnmark» i perioden 2015-2019. Den har høstet strålende kritikker fra inn- og utland. Musikken beskriver historier og stemninger fra hekseprosessene i Finnmark utover 1600-tallet. Inspirasjonen til denne musikken ...
    • "Minoritised mathematics students are motivated by gratitude": An analysis of storylines in Norwegian public media 

      Ryan, Ulrika; Andersson, Annica; Herbel-Eisenmann, Beth; Huru, Hilja Lisa; Wagner, David (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2021-09-05)
      As part of a larger participatory research project, we examine storylines about mathematics education and students from minoritised cultures and/or languages in Norwegian news media. We identify some of the positionings construed in this public discourse to consider what kinds of positionings are made available in relationship to education and mathematics education. In particular, we focus on one ...
    • Statped – en etat i omstilling 

      Johnson, Ragnhild; Lindeløv, Bjarne; Hustad, Bent-Cato (Research report; Forskningsrapport, 2017)
      Rapporten er en gjennomgang og vurdering av omstillingen i Statped 2012-2016, og vurderer i hvilken grad styringsverkets intensjoner og føringer er innfridd etter at Statped ble organisert som egen etat.
    • Sinne, samhold og kjendiser. Sykdomsskildringer i skandinavisk samtidslitteratur 

      Nesby, Linda Hamrin (Book; Bok, 2021)
      Skjønnlitterære og selvbiografiske sykdomsskildringer opplever økt oppmerksomhet både hos den alminnelige leser og hos fagfolk. Genrens popularitet kan forstås som resultat av den åpenheten og interessen som subjektive erfaringer har i dagens kulturelle landskap, og som forlag, sosiale medier og fremveksten av den såkalte virkelighetslitteraturen har skapt en arena for. Boken viser hvordan den ...
    • Antología de la literatura burlesca del Siglo de Oro, Burla y sátira en los virreinatos de Indias. Una antología provisional 

      Cabanillas Cardenas, Carlos Fernando; Herrera, Arnulfo; Rodríguez Mansilla, Fernando; Vinatea, Martina (Book; Bok, 2020)
      En el marco de la Antología de la literatura burlesca del Siglo de Oro, emprendida desde el proyecto Identidades y alteridades. La burla como diversión y arma social en la literatura y cultura del Siglo de Oro, se dedica este volumen a los materiales que podemos denominar indianos. El presente libro obedece al intento de difundir algunas composiciones y autores destacados. No pretende exhaustividad ...
    • Paul Muldoon and the Language of Poetry 

      Moi, Ruben (Book; Bok, 2020)
      Paul Muldoon and the Language of Poetry is the first book in years that attends to the entire oeuvre of the Irish-American poet, critic, lyricist, dramatist and Princeton professor from his debut with New Weather in 1973 up to his very recent publications. Ruben Moi’s book explores, in correspondence with language philosophy and critical debate, how Muldoon’s ingenious language and inventive form ...
    • Sujetos coloniales: escritura, identidad y negociación en Hispanoamérica (siglos XVI-XVIII) 

      Cabanillas Cardenas, Carlos Fernando (Book; Bok, 2017)
      El presente libro incluye catorce trabajos que se enfocan en el estudio de diversos sujetos coloniales que vivieron en los virreinatos americanos entre los siglos XVI y XVIII. El enfoque de cada uno es diverso, como diversos fueron estos sujetos y también las distintas estrategias que utilizaron, no solo para encontrar mejoras dentro del sistema colonial sino, en muchos casos, para reivindicar una ...
    • Strukturális igazságtalanság és a felelősség problémája 

      Kapelner, Zsolt (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      Structural injustice is a special class of injustice which stems not from unjust or negligent governments, legislatures, groups of individuals, but from unjust social structures. Such social structures include the patriarchy, structural racism, and the class structure generating unjust social inequalities. Who is responsible for creating and abolishing such structural injustices? The most influential ...
    • Better Learning Programme 1: Supporting Students' Recovery in Emergencies 

      Schultz, Jon-Håkon; Norheim, S. Helen; Gomez, Sonia; Ollieuz, Annelies (Book; Bok, 2019)
      This handbook is for teachers working with children in the demanding conditions of emergencies - war, conflict, natural disasters, and other types of crisis - and their aftermath.<p> <p>Children affected by stress from conflict and crisis situations often have difficulties learning and functioning at school. They experience a sense of chaos, loss of concentration and reduced memory, making it ...
    • Å gjøre kjønn og etnisitet feil. Om læstadianisme, samer og skeivhet i Nord-Troms 

      Olsen, Torjer Andreas (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      «Kjærlighet. Rakkhaus. Ráhkisvuohta.» Disse tre orda står på forsida til nettstedet nordtromspride.no. I juni 2020 skulle en pridefestival etter planen bli arrangert i Nord-Troms for første gang. Dette blei gjort umulig av koronaviruset. De tre orda er det samme ordet på tre språk. For Nord-Troms er et flerspråklig og flerkulturelt område. Kjærlighet heter rakkhaus på kvensk og ráhkisvuohta på nordsamisk.
    • Dekolonisering som perspektiv på rasisme. Et samisk eksempel 

      Olsen, Torjer Andreas (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      Rasisme og andregjøring retta mot urfolk er et vedvarende problem. Det handler om ekskludering og inkludering, om trakassering og andregjøring, og noen ganger om dehumanisering. I dette kapitlet skriver jeg om hvordan urfolk i ulike sammenhenger er eller er blitt til de fremmede, til de som ikke hører til et sted. Mitt hovedargument er at rasisme er en grunnleggende del av koloniale relasjoner der ...
    • Cross-linguistic influence in bilingual grammars: Evidence from gender assigment in unilingual Dutch and mixed speech 

      van Osch, Brechje; Boers, Ivo; Grijzenhout, Janet; Couto, M. Carmen Parafita; Sterken, Bo; Tat, Deniz (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      This study reports on grammatical gender assignment in elicited production data from heritage speakers of Turkish, Papiamento, and Spanish in the Netherlands. We selectively target the nominal domain, consisting of a determiner, a noun, and an adjective. Previous studies have demonstrated gender to be vulnerable in bilingual acquisition (e.g., Gathercole & Thomas 2005; Mitrofanova et al. 2018). The ...
    • Constructs and methods for identifying patterns of interactions in mathematics classrooms 

      Simensen, Anita Movik; Huru, Hilja Lisa; Wagner, David Richard; Andersson, Annica (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      In this working group, we use data from our investigation of storylines available to minoritised mathematics students. We invite participants to reflect on their own research projects that investigate patterns of interaction. Together we consider the constructs of storylines and other alternatives, the challenges of identifying them, and the insights that become available due to our methodological choices.
    • Lávvu as a teaching arena: Identification of mathematical activities 

      Nordkild, Siv Ingrid; Fyhn, Anne Birgitte; Hætta, Ole Einar Isaksen (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      Teachers at Guovdageaidnu lower secondary school cooperated with researchers in translating Bishop’s mathematical activities from English into North Sámi. In this paper, we conduct a investigation of how the Sámi translations of mathematical activities work, and we explore whether the suggested verbs are sufficient. The context in our study is a teaching unit in lávvu—a traditional Sámi dwelling—where ...
    • Highland Asia as a World Region: An Introduction 

      Wouters, Jelle J.P.; Heneise, Michael T. (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      Imagine, for a moment, that there are no borders, geopolitical tensions, political conflicts, or stringent visa regimes; a world where trails and paths fork out uninterrupted by states haunted by manifest anxieties over territory, sovereignty, and the reverberations of political cartography. In such a world, it would be possible for you, provided you possess extraordinary stamina, determination, and ...
    • Intersectionality 

      Losleben, Lisa Katrin; Musubika, Sarah (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      An individual studying and working at a university is never seen as simply an “educator”, “administrative staff member”, or “student”, but as a complex being with a profession, function, and various identity markers like age, gender, sexuality, ability, ethnicity, skin colour, social background, language, religious beliefs, class, and academic line, among others. Drawing from Kimberlé Crenshaw’s ...
    • Los trabajos de Sigismunda 

      Davenport, Randi Lise (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      Este artículo se centra en la protagonista femenina de la historia septentrional de Cervantes. Como es bien sabido, igual que Persiles / Periandro, la co-protagonista femenina tiene una doble identidad (Alcalá Galán, 1999), aunque la “Sigismunda” del título casi desaparece en el texto bajo el nombre de Auristela que oculta su verdadera identidad. Mucho se ha escrito sobre los trabajos de amor y de ...
    • Executive functions are modulated by the context of dual language use: diglossic, bilingual and monolingual older adults 

      Alrwaita, Najla; Houston-Price, Carmel; Meteyard, Lotte; Voits, Toms; Pliatsikas, Christos (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-02-27)
      Studies investigating the role of dual language use in modulating executive functions have reported mixed results, with some studies reporting benefits in older adults. These studies typically focus on bilingual settings, while the role of dual language use in diglossic settings is rarely investigated. In diglossia, the two language varieties are separated by context, making it an ideal test case ...