Viser treff 1421-1440 av 7471

    • Motstand mot endring i Første Minerydderskvadronen Innføringen av nye regler, en studie på motstand, endring og ledelse 

      Thunold, Sondre (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-12-08)
      Formålet med masteroppgaven er å se på motstanden mot endring i Første Minerydderskvadronen som et steg i prosessen av å kunne lære hvordan å innføre endringer på mest mulig effektiv måte. Jeg har sett på innføringen av nye regler for snusbruk i Forsvaret disse ble innført i 2019, og jeg har forsket på hvordan dette har påvirket avdelingen. Forskning på slike mindre regelendringer, og da gjerne ...
    • Informasjonsflyt og beslutningsatferd i Forsvarsbygg: En kvalitativ studie av kulturell og strukturell påvirkning. 

      Brandskognes, Anniken (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-12-01)
      Forsvarsbygg er landets største eiendomsaktør og en av de samfunnskritiske virksomhetene i krise og krig. Effektiv informasjonsdeling internt vil derfor være en viktig forutsetning både i fredstid og ved eventuelle hendelser. I en stor offentlig etat kan det være utfordrende å holde oversikt over og bearbeide informasjonen slik at den når de riktige instansene til riktig tid og i riktig form, slik ...
    • Strategisk endring i frivillig organisasjon. - En casestudie av en ideell organisasjon 

      Fiske, Jon Georg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-30)
      Hvordan mestre strategisk omstilling i store ideelle og frivillige organisasjoner? Denne oppgaven søker svar på dette spørsmålet gjennom å gjøre en kvalitativ undersøkelse av Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM) sitt arbeid i Norge fra 1990 til 2022. I denne perioden gjennomgår den over 100 år gamle organisasjonen, med flere tusen frivillige og adskillige institusjoner, flere større omstillinger. ...
    • Ledelse under koronapandemien - Har det blitt utøvd kriseledelse eller endringsledelse? 

      Stokke, Henrik Bjørnland (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-30)
      Denne oppgaven undersøker om det er utøvd endringsledelse eller kriseledelse under koronapandemien. Selv om begge ledelsesformene handler om å innføre endringer i organisasjoner, er utførelsen og sluttilstandene forskjellige. Mens endringsledelse vil innføre permanente endringer, ønsker en med kriseledelse kun å innføre midlertidige endringer som har til hensikt å gjenopprette normalsituasjonen. ...
    • Egenskaper ved leder av destruktiv ledelse Hva oppleves som destruktiv ledelse? 

      Rochstad, Cecilie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-29)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervjuer, med fire personer som har opplevd, å ha hatt en destruktiv leder. Hva jeg er ute etter, er hvilken atferd respondentene mener får lederne til å fremstå som destruktive ledere. Jeg er derfor ute etter den ansattes opplevelse av situasjonen. Jeg er også ute etter om dette, kan sees opp mot de utvalgte teoriene ...
    • Endringsledelse ved implementering av digitale systemer 

      Larsen, Øystein (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-27)
      Masteroppgaven har fokus på følgende problemstilling: Hvilke grep kan ledelsen i E-verket ta for å forbygge og handtere endringsmotstand i organisasjonen knyttet til implementering av digitale verktøy og systemer? For å belyse problemstillingen nærmere, har jeg lagt til grunn følgende forskningsspørsmål: a) Hvorfor oppstår endringsmotstand blant ansatte i E-verket ved gjennomføring av digitale ...
    • Hva kjennetegner fremstillingen av entreprenørskap og ledelse i Norge i dag? 

      Andersen, Marika (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-26)
      Denne masteroppgaven ser nærmere på hvordan entreprenørskap og ledelse fremstilles i Norge i dag. Der ledelsesforskningen i seg selv er et etablert og rikt felt, er entreprenørskap og ledelse som underkategori fremdeles relativt ny. Samtidig ses en økt oppmerksomhet på gründere og oppstartsbedrifter i samfunnet generelt, samt en vekst i statlig støtte til og investeringer i entreprenørskap og ...
    • Mellomleder som endringsagent i en digital tidsalder 

      Pettersen, Mattis (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-29)
      Digital transformasjon har fått økt fokus det siste tiåret og det jobbes iherdig for å utnytte seg av fordelene dette gir. Tall for etablert industri viser en suksessrate helt ned mot 4 prosent (McKinsey & Company, 2018). Studiens hensikt er å gi økt kunnskap om hvordan mellomledere som endringsagenter kan lykkes med å implementere digital transformasjon i et etablert industriselskap, med mål om å ...
    • Legger Marinens kultur til rette for læring? 

      Aarsrud, Karl Martin; Gulland, Jørgen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-20)
      I 2021 ble det gjennomført en forskningsoppgave der en ønsket å kartlegge om Marinen er en lærende organisasjon. Den oppgaven, skrevet av Eirik Vatne Nilsen og Sindre Røsland, konkluderte med at Marinen er i noe mindre grad en lærende organisasjon i forhold til en benchmark, men med ulikheter blant underavdelingene. Underavdelingene KJK/MDK (slått sammen til én) utmerket seg positivt, mens 1. ...
    • Implementering av ordningen for militært tilsatte - Offiserer og spesialister som translatører av en reformidé 

      Hjalmarsen, Frederick; Trehjørningen, Kristian (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-14)
      For å øke Forsvarets operative evne ble reformidéen Ordningen for militært tilsatte (OMT) fra 2016 til 2021 formelt og strukturelt implementert. Etter 2021 var det fortsatt behov for videre kulturell implementering for å oppnå effekt av reformen. Dette ble også beskrevet og påkrevd politisk, og til denne delen av implementeringen ble Forsvarets ledere tillagt ansvaret. Med OMT ble to komplementære ...
    • Morgendagens lederstil 

      Thavapalan, Tharani (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-31)
      Oppgavene utfører en kvalitativ studie av forventet lederstil hos sen-millenniums generasjonen på Siemens. Den har blitt utledet via to nyere teorier: transformasjonsledelse og autentisk ledelse. Funnene tar utgangspunkt i de ulike dimensjonene innen begge teoriene. Utvalgs gruppen er mellom 1994- 1999 og har maks fem års arbeidserfaring. Oppgaven undersøker om funnene er i overenstemmelse med studien ...
    • Stortingsmelding nr. 37 (2007-2008) og avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform 

      Røer, Fredrik Ånestad (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-30)
      Hensikten med denne studien var å undersøke hvordan avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen har påvirket mulighetene for å bruke straff slik den er påtenkt i dag. St.meld.nr.37 (2007-2008) satte et nytt ambisjonsnivå for hvordan kriminalomsorgen skulle være. Tidlig i St.meld. nr. 37 (2007-2008) blir det presisert at stortingsmeldingen ønsker en balansert straffegjennomføringspolitikk som ...
    • De stille ropene 

      Letzing, Rudi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-01)
      I løpet av de siste årene har litteratur og forskning vist at innagerende atferd er like vanlig som utagerende atferd. Det har også kommet frem at elever med innagerende atferd blir lagt mindre merke til enn elever med utagerende atferd i dagens samfunn og skole og ender ofte i depresjon (Nordahl. m. fl., 2013). Selv om de fleste tenker på depresjon som en voksen sykdom, kan barn og ungdom også ...
    • Inkluderende praksis for barn med spesialpedagogisk hjelp En kvalitativ intervjuundersøkelse av hva støttepedagogen i barnehagen vektlegger som viktig for inkluderende praksis for barn med spesialpedagogisk hjelp 

      Berg, Katrine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-31)
      Barnehagens samfunnsmandat bygger på og ivareta barnas behov for omsorg og lek, og å fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagens samfunnsmandat skal utøves i samarbeid og forståelse med barnas hjem (Kunnskapsdepartementet, 2017). Rammeplan for barnehagen (2017) tydeliggjør også personalets ansvar om å opplyse foreldre om retten til å kreve sakkyndig vurdering av om ...
    • Hvordan tilrettelegger lærere for dannelse i LK20 skolen? 

      Aasen, Ida (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-27)
      Dette er en kvalitativ masteroppgave hvor jeg har undersøkt hvordan lærere, som jobber i ungdomsskolen og i den videregående skolen, forstår fenomenet danning eller dannelse. I analysen har jeg tatt i bruk Klafkis materiale, formale og kategoriale dannelsesteori for å få en innholdsforståelse av lærernes forståelse av fenomenet og skolens tilretteleggelse i et dannelsesperspektiv. I tillegg til å ...
    • Snakker vi i det hele tatt om vennskap? 

      Ophaug, Lisa-Mari (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-24)
      I 2021 publiserte helsedirektoratet en ny nasjonal veileder med sikte på å sikre personer med utviklingshemming som mottar kommunale helse- og omsorgstjenester tjenester som i tråd med menneskerettighetene legger til rette for deltakelse og god livskvalitet. Som gruppe er dette en del av befolkningen som er mer utsatt for utvikling av psykiske vansker, på bakgrunn av sårbarhetsfaktorer knyttet til ...
    • Erfaringsmedarbeidere i tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser - et grunnlag for håp, gode rollemodeller og profesjonell nærhet. 

      Marthinsen, Glenn Engedahl (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-17)
      I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvilke erfaringer ledere og kolleger har gjort seg ved å arbeide sammen med erfaringsmedarbeidere i tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser (TSB). TSB er den norske betegnelsen på tjenester som utføres i rus- og avhengighetsbehandling på spesialistnivå. Det betyr at alle informantene i denne undersøkelsen arbeider i rusbehandling som skal fylle ...
    • Eksemplifisere for å briljere 

      Kvikstad, Ole Martin; Johansen, Fredrik Solberg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Utforskende undervisning blir stadig mer aktuelt i skolen, og en finner elementer fra nettopp dette i LK-20. Problemgenerering kan i mange tilfeller være en stor del av den utforskende undervisningen, og i flere tilfeller selve grunnstenen. Studien er gjennomført på to byskoler, med totalt 25 deltakere. For å måle elevene innenfor problemgenerering har vi brukt en kreativitetsskala, da kreativitet ...
    • Noen ganger ser man bare et tall og skjønner hele oppgaven 

      Engebakken, Paul Andreas; Johnsen, Marcus Wilhelm (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I vår mastergradsavhandling har vi undersøkt hvordan barneskoleelever oppnår innsikt i arbeid med problemløsningsoppgaver. Tidligere forskning viser at innsikt er en viktig del av problemløsningsprosessen, men at det ikke forkommer tydelig hvor og når innsikt oppstår i forhold til problemløsningsmodellene (Haavold & Sriraman, 2021). Dette var noe vi fant interessant og som vi har til hensikt ...
    • The Agencies of the 'Co-Opted': Indigenous Peoples Organisations and Contestation of International Indigenous Rights Norms in Russia 

      Peeters, Marina (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-04-18)
      The article untangles the relationship between Indigenous Peoples organisations (ipo s) and the Russian government in domestic and international political forums over the 1990s-2020s. It links two debates on co-optation and Indigenous peoples’ rights norms contestation, offering a more nuanced view of them as complex, incremental, and dynamic processes in the Russian authoritarian regime. By proceeding ...