Viser treff 1881-1900 av 7379

    • Språkfagenes fremtid i et organisasjonsteoretisk perspektiv : er det liv laga for fremmedspråk? 

      Larsen, Annelise Brox (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-10-06)
      I vår globaliserte verden, hvor internasjonaliseringen av stadig flere samfunnsområder krever høy språkkompetanse av innbyggerne, er språkundervisningen i skolen stadig i søkelyset. At man både som barn, som elev på skolen, som student og som voksen arbeidstaker og samfunnsborger lærer fremmede språk og er åpen for fremmede kulturer er nærmest blitt en forutsetning for å kunne ta del i samfunnslivets ...
    • Imot institusjonen. En analyse av Amalie Skrams Professor Hieronimus og På Sct. Jørgen (1895) og Knut Hamsuns Paa gjengrodde Stier (1949) 

      Ramberg, Ingri Løkholm (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2022-06-24)
      This dissertation is an analysis of three (semi-)autobiographical literary works: Amalie Skram’s novels <i>Professor Hieronimus</i> and <i>På Sct. Jørgen</i> (1895) and Knut Hamsun’s memoir <i>Paa gjengrodde Stier</i> (1949). The analysis emphasizes the works’ portrayal of the institution. I examine how the institutional space, created for observation of the institutionalized individual, is portrayed ...
    • Crosslinguistic influence in third language acquisition 

      Jensen, Isabel Nadine (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2022-06-20)
      <p>In this dissertation, crosslinguistic influence in third language (L3) acquisition is investigated in three articles that explore how linguistic variables affect the influence of pre-existing grammars. The goal is to contribute to novel insights about the cognitive process of language acquisition. <p>We collected data in offline acceptability judgements tasks. In articles 1 and 2, we tested ...
    • Læstadiansk reaksjon på religion i offentligheten: Etablering av egne skoler 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-01-26)
      i 2014 finnes det to grunnskoler i regi av læstadianske<sup>1</sup> grupperinger i Nord-Norge. Straumfjordnes skole i Nordreisa kommune i Nord-Troms har forankring i den luthersk-læsta - dianske menighet, også kalt Lyngen-retningen.<sup>2</sup> Straumfjordnes skole<sup>3</sup> er en fådelt skole som har elever på 1.–10. trinn. Skoleåret 2013–2014 hadde skolen 62 elever og 11 lærere. Den andre ...
    • Nattverd, kropp, erindring 

      Dahl, Espen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-06-02)
      Minnestudier har fra dets gjennombrudd på 1980-tallet vist seg relevant for religionsvitenskap og teologi, ikke minst gjennom studier av hvordan minnet opprettholdes og formes av skrift, kanon og monumenter. når oppmerksomheten i den følgende artikkelen skal rettes mot den kristne nattverdsforståelsen, kommer en ofte underbelyst side til syne: Erindringen har også en kroppslig dimensjon. I ...
    • Exploring Multimodal Literacy in Language Teaching and Learning 

      Jakobsen, Ingrid K.; Tønnessen, Elise Seip (Chapter; Bokkapittel, 2020-03)
      In this chapter, we present the research method we used to investigate multimodal literacy in an English-language classroom in a Norwegian lower secondary school. The analytic approach we present combines multimodal analysis with a design-oriented view on learning as a social meaning-making process. The analysis is applied in a smallscale qualitative study of multimodality and literacy in an English ...
    • La enseñanza morfológica del pretérito indefinido en español: Un análisis de errores aplicado a alumnos noruegos 

      Wikran, Erika Lovise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      Denne masteroppgaven er en studie der kvalitativ og kvantitativ metode utfyller hverandre i en feilanalyse av fem norske spanskelevers prestasjoner i verbbøyninger i den spanske fortidsformen pretérito indefinido. Studien har en morfologisk-didaktisk tilnærming der morfologiens rolle i fremmedspråksundervisningen belyses, med et mål om å finne ut hvordan man kan anvende morfologisk analyse i didaktikken ...
    • Pedagogisk entreprenørskap som tilnærming til spesialundervisning. En studie om pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte for yrkesfagelever med generelle lærevansker 

      Solbakken, Anne Randi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-02)
      Dette masterprosjektet søker å finne ut av hvilke gode praktiske arbeidsmåter lærerne bruker for å tilpasse undervisningen for yrkesfagelever med generelle lærevansker. Problemstillingen har som formål å undersøke hvorvidt entreprenørskap som arbeidsmåte er en anvendt pedagogisk arbeidsmåte blant lærerne: Hvordan beskriver lærere pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte for yrkesfagelever med ...
    • Dialogue about “learning” across the Northern Norway-Russia border: An analysis of textbooks in kindergarten teacher education 

      Merzliakova, Elena; Gradovski, Mikhail; Ødegaard, Elin Eriksen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-03-16)
      This paper is the first in a series of three studies that explore the pedagogy used in the Norwegian and Russian early childhood settings by examining texts that are part of the syllabus in two early childhood teacher education programs that participated in our project with student international exchanges. The study explores how Mikhail Bakhtin’s notion of dialogue relates to the concept of ‘learning’ ...
    • Arbeidsinkludering av flyktninger gjennom praksis – En flernivåstudie av arbeidsgiveres synspunkter på det å tilby praksis 

      Fedreheim, Gunn Elin; Hansen, Tina; Aure, Marit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-05-30)
      Deltakelse i arbeidslivet er sentralt for inkludering av flyktninger. Denne artikkelen baserer seg på kvalitative intervjuer med arbeidsgivere, og studerer deres syn på bruk av praksisplasser til kvalifisering av flyktninger. Vi bruker mangfoldsledelsens flernivåperspektiv som analytisk rammeverk og finner at arbeidsgiverne ønsker mer systematikk rundt tilretteleggingen av praksis, inkludert bedre ...
    • Tuberculosis and Society in Tromsø 1878-1920 - An Epidemiological Study of Tuberculosis Mortality Within Societal Differences 

      Kovacevic, Marko (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-05-29)
      This thesis historically examines the disease known as tuberculosis in Tromsø town from 1878 to 1920. It explores the effects of gendered, societal, and economic differences upon tuberculosis mortality. It primarily uses quantitative sources, in the form of local burial registers, cadastral registers, annual medical reports and population censuses. The thesis has found that tuberculosis mortality ...
    • Forstår ikke Gud samisk? En kontekstuell tilnærming til nyere samisk teologi og dens rolle i samisk-kirkelige forsoningsprosesser med utgangspunkt i Tore Johnsens bidrag. 

      Bjørkto, Linett (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-05-19)
      Som mennesker tolker vi teologi ut fra konteksten vi befinner oss i – historisk, sosial, kulturell og politisk kontekst er alle med på å bidra til våre fortolkningsrammer. Kontekstuell teologi handler om å tolke de bibelske tekstene inn i vår kontekst i tillegg til å tolke tekstene ut ifra datidens samfunnskontekst og religiøse kontekst. Norske myndigheters assimileringspolitikk har fratatt samefolket ...
    • Fitch's paradox and truthmaking: Why Jago's argument remains ineffective 

      Nyseth, Fredrik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-05-02)
      Recently, there have been several attempts to use the kind of reasoning found in Fitch’s knowability paradox to argue for rather sweeping metaphysical claims: Jago (2020) uses such reasoning to argue that every truth has a truthmaker, and Loss (2021) does so to argue that every fact is grounded. This strategy has been criticized by Trueman (2021), who points out that the same kind of reasoning could ...
    • Verb-particles: placement with respect to reflexive pronouns 

      Lundquist, Bjørn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-08-22)
      As was discussed in the section on verb particles in active clauses, the verb particle always precedes the direct objects in Swedish, while it often follows the direct object in the other Nordic varieties, especially when the direct object is a non­stressed pronoun. When it comes to simple reflexive direct objects (sig) [1] , the pattern in Swedish is more complex. Depending on verb class, the ...
    • Verb-particles: particle placement in passives 

      Lundquist, Bjørn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-08-22)
      As discussed in the chapter on particle placement in active clauses (Lundquist 2014a), there is some interesting variation within Scandinavia with respect to particle placement in active clauses. In participial passive clauses, the verb particle always prefixes to the participle in Swedish, while it follows the participle in Danish and Icelandic, see e.g. Johannisson (1939) and Svenonuis (2005) ...
    • Topic doubling 

      Østbø Munch, Christine B. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-08-22)
      Just like the vast majority of the Germanic languages, the Scandinavian languages are verb second (V2) languages where the finite verb occupies the second position in declarative clauses allowing just one constituent to precede it.
    • Verb-particles: active verbs 

      Lundquist, Bjørn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-08-22)
      The syntax of Scandinavian verb particles has been described by a number of researchers, and seminal work include Johannisson (1939), Sandøy (1976), Svenonius (1996, 2003 and 2005), Taraldsen (1983) and Åfarli (1985).
    • Between Heaven and Hell: The role of the clergy in the witchcraft prosecutions in Finnmark, 1620-1692 

      Hegsvold Sørlie, Haakon (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-05-25)
      This dissertation investigates the role of the clergymen in Finnmark in the witchcraft prosecutions that took place in the region from 1620–1692. The dissertation builds on a large amount of primary evidence from both judicial and ecclesiastical archives. The topic is approached through a qualitative critical contextual reading of the sources, this strong basis in the sources enables an investigation ...
    • Samarbeid om cybersikkerhet: En studie av håndtering av IKT-sikkerhetshendelser 

      Jakobsen, Eskil (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-25)
      Norge er et av verdens mest digitaliserte land og Lysne-utvalget slo i 2015 fast at dette gjør oss sårbare. En rekke alvorlige IKT-sikkerhetshendelser de senere år har vist oss at denne sårbarheten er reell. I 2019 lanserte norske myndigheter en nasjonal strategi for digital sikkerhet og to sentere ble opprettet for å styrke samfunnets evne til håndtere IKT-sikkerhetshendelser. Nasjonalt ...
    • vo-ov-variasjon i nordsamisk: hva kan lia sápmi fortelle oss? 

      Bentzen, Kristine (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-01-21)
      I denne artikkelen undersøker jeg vekslinga mellom VO- og OV-ordstilling i nordsamisk talemål. Jeg har gjort søk i LIA Sápmi – Sámegiela hállangiellakorpus. Resultatene mine viser ikke uventet at VO overordnet sett er det mest frekvente mønstret. Men i materialet mitt finner jeg også mange tilfeller av SAuxOV-ordstilling, spesielt i setninger med sammensatte verbformer hvor hovedverbet er i ...