Viser treff 2281-2300 av 7443

    • Skolestruktur i Alta kommune 

      Johansen, Marthe Heggeli; Thomassen, Lotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Med vår forskning ønsker vi å besvare to forskningsspørsmål knyttet til Altas valg av framtidig skolestruktur. Besvarelsen av våre to spørsmål tar sikte på å belyse hvordan valg av skolestruktur kan påvirke muligheten for å rekruttere lærere som ivaretar nye og økte kompetansekrav, og slik sikre skolens nåværende- og framtidige fagmiljø. Det andre forskningsspørsmålet skal gi svar på i hvilken grad ...
    • Kjennetegn på læreres iscenesettelse og elevenes konseptualisering i undersøkende matematikkundervisning 

      Borch, Johanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      Denne oppgaven er et resultat av en kvalitativ innholdsanalyse på undervisningsøkter karakterisert som undersøkende matematikkundervisning. Formålet med studien har vært å finne kjennetegn på hvordan lærere gjennomfører oppstarten av undersøkende matematikkundervisning, og hvordan elevene går i gang med utfordringen de blir gitt. Lærerens oppstart er referert til som iscenesettelse, og hvordan elevene ...
    • En kyststat trer fram - Norsk havpolitikk 1973-1995 

      Andersson, Magnus Brynildsrud (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2021-12-03)
      Den avgrensede tematikken for avhandlingen er hvordan Norge bidro med å utmeisle en ny kyststatsrolle under FNs tredje havrettskonferanse (1973-1982), og hvordan dette befestet seg som en del av norsk havpolitikk i forhandlinger med nabostatene i Nordøst-Atlanteren og i bistandshjelpen gjennom 1980- og starten av 1990-tallet. Avhandlingen legger vekt på at Norge var del av et internasjonalt fellesskap ...
    • Tillitsbygging i organisasjon 

      Grindheim, Thor Anton Kalleklev (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-11-05)
      Avhandlinga omhandlar tillitsbygging i organisasjon. Studien søker å finne samanhengar på korleis formell rolle og koordinering kan påverke ein leiars tillitsbygging med eins tilsette i ein etablert organisasjonsstruktur. Teori på kognitiv- og affektiv tillit, samt formell rolle og koordinering, vert presentert. Oppgåva gjer så greie for metodisk tilnærming i form av ei litteraturstudie kor forventningar ...
    • The weight and representation of Ryukyuan Miyako onsets: Initial geminate moraicity, markedness, and sonority 

      Myhre, Matias (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-09-15)
      This thesis examines descriptive data on the Southern Ryukyuan Miyako languages and argues for a moraic account of the initial geminates found therein. All varieties of Miyako discussed require underived words to feature at least two morae, and the initial geminates in each variety appear to satisfy the bimoraic word minimality requirement. Segmental restrictions on the coerced (derived) moraicity ...
    • En protestantisk statsdannelse i Bøhmen 1618 

      Nedregotten, Remi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-08-16)
      I denne oppgaven tar jeg for meg striden mellom det mektige Habsburg-dynastiet og den protestantiske adelen i Bøhmen på 1600-tallet. Habsburg-dynastiet representerte et middelalderideal om et katolsk felles kristent storrike, mens bøhmenopprøret representerte en ny statstype i form av flerstyre og var dermed i motsetning til Habsburg-dynastiet. Da keiser Ferdinand den 2. gjeninntok Bøhmen startet ...
    • “I am Cristiano Ronaldo, and I want to be a teacher!”. Motivating L2 English learners through fan fiction-inspired writing 

      Hind, Guro Rebekka (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      This thesis presents a qualitative study based on a lesson plan that introduces fan fictioninspired writing to pupils. Two classes in a lower secondary school participated in the study and completed lessons which gave them the opportunity to choose a fictional character or a celebrity they are fan of and write two texts. The texts they wrote were a resume and a job application, and they were ...
    • Samisk 1.språk på universitetene 

      Ballari, Jon Isak Guttorm (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-25)
      Dette er en kvalitativ studie som vil belyse utfordringer med samenes overgang fra å ha samisk 1. språk gjennom hele barndommen, til situasjoner hvor de må praktisere akademisk norsk på universiteter og høgskoler. I intervjuer med fem personer som er knyttet til det 1. språklige samiske samfunnet, belyses noen av de mest utslagsgivende faktorene som oppstår blant samer i det norske akademiske ...
    • Hvordan kan indre motivasjon fremme kontinuitet blant saksbehandlere i kommunalt barnevern? En kvalitativ intervjuundersøkelse med erfarne saksbehandleres opplevelser 

      Olsen, Beatrice Johanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-01)
      Kommunal barneverntjeneste sees på å være et av Norges mest kompliserte arbeidsfelt. Den typiske arbeidshverdagen til saksbehandlerne er preget av å forvalte krevende saker, samt at de er tett på vold, overgrep og omsorgssvikt mot barn. Det kreves stor indre motivasjon og gode mestringsstrategier for å holde ut over tid som saksbehandler i kommunalt barnevern. Problemstilling i denne kvalitative ...
    • Fostering Critical Thinking and Ethical Awareness in English through Historical Consciousness 

      dos Santos, Andreia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-09-15)
      This thesis investigates how historical consciousness can be used as a literary tool of analysis in English in upper secondary school to foster the core value “Critical thinking and ethical awareness” specified in the Norwegian Education Act 2020. Based on the research on critical thinking, ethical awareness and historical consciousness, and considering the competence aims in English, a lesson plan ...
    • Problematferd og inkludering 

      Walseth, Håvard (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2016-11-01)
      I denne oppgaven ønsker jeg å stille spørsmålstegn ved inkluderingsideologien når det kommer til elever som utviser alvorlig problematferd. Inkluderingsbegrepet tok for alvor sitt inntog i norsk sammenheng på starten av 90-tallet i forarbeidet til L97 og etter ratifiseringen av Salamancaerklæringen i 1994. I 1992 ble de statlige spesialskolene nedlagt etter en omfattende reform, og det ble opp til ...
    • Kompetanseutvikling og kompetansespredning i en statlig etat med regional organisering 

      Edvardsen, Øyvind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2018-10-31)
      Mange statlige forvaltningsorganer har regional organisering med virksomhet flere steder i landet. Statlige tilsyn har endret seg mye de siste to tiårene ved at de har blitt bygget ut og er blitt mer synlige i samfunnet. På grunn av formålet til disse organisasjonene, har statlige tilsyn som Mattilsynet, Arbeidstilsynet, Justervesenet og Fiskeridirektoratet en regional organisering og har organisatoriske ...
    • Industrial development in the North - Sámi interests squeezed between globalization and tradition 

      Angell, Elisabeth; Nygaard, Vigdis; Selle, Per (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-04-22)
      In this article, we analyse tensions in Sámi local communities meeting new industrial development. Indigenous communities experience outmigration and are in need of new business development and employment. Global extractive companies may offer new jobs, but the type and scale of these jobs put pressure on traditional indigenous livelihoods. The study underlines the importance of two core ideal ...
    • Formell og semantisk adjektivkongruens i norsk 

      Åfarli, Tor Anders; Vangsnes, Øystein A (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-01-22)
      Artikkelen gir eit empirisk basert oversyn over og diskusjon av utvalde typar adjektivkongruens i attributiv og predikativ posisjon i norsk. Vi fokuserer særleg på to empiriske forhold som peikar seg ut som slåande: 1) Ved semantisk kongruens i predikativ posisjon er det tilsynelatande ingen formelle kongruenstrekk i predikasjonssubjektet som utløyser kongruens på det predikative adjektivet; ...
    • First Nations Authority of First Nations Education in the Yukon: A Path Forward 

      Wallingham, Lauren (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-08-04)
      As Yukon First Nations prepare to regain authority over education, there is greater opportunity for individual First Nations to collaborate and create a unified approach to education. While each First Nation has their own vision and approach to education that must be honoured, there are also similarities. The purpose of this research is to present these similarities to create a unified, holistic ...
    • “Abinōcī tagosin” (child has arrived): A story of community engagement 

      McLeod, Valerie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-08-18)
      A newborn child has the ability to create sound and cry as they enter into the physical world. Each moment of birth is a special occasion for all living beings of Mother Earth. Indigenous peoples of Canada and the world have known the significance of what birthing means from a spiritual and holistic understanding. In Saskatchewan, and arguably throughout the world, there is a lack of research on ...
    • The acquisition of questions by a Mandarin-English bilingual child 

      Wang, Yuanqi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-09-15)
      Linguists have been debating on whether the two languages of bilingual children develop separately since 1990s. Some studies suggest when the two languages are acquired very early in life, each language develops separately (the Separate Development Hypothesis), while others show that bilinguals’ two languages can influence each other and that the weaker language is more vulnerable to cross-linguistic ...
    • The professional project of graphic designers and universities' visual identities 

      Moldenæs, Turid; Pettersen, Hilde Marie (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07-19)
      Contrary to earlier research on why universities change their visual identities from traditional to more abstract ones, resting on a demand-side approach, we offer an explanation based on a supply-side approach. We argue that universities’ change of visual identities toward abstract symbols reflects a professional logic shared by graphic designers and discuss the mechanisms and institutional agents ...
    • Co-occurrence Strength and Transitivity Effects on Spanish Clitic Case Variation With Reverse-Psychological Predicates 

      Guajardo, Gustavo Ariel (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07-19)
      Although the most frequent psychological predicates in Spanish require the third-person clitic experiencer to appear in dative case, there is a well-known subclass of predicates for which the case of the clitic alternates between accusative and dative. This alternation has been previously accounted for by certain grammatical properties of the clause containing the clitic as well as elements of ...
    • The Transitivity Index: Using Transitivity as a continuous measure to account for clitic case alternation in Spanish causative constructions 

      Guajardo, Gustavo Ariel (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-02-25)
      In Spanish causative constructions with <i>dejar</i> ‘let’ and <i>hacer</i> ‘make’ the subject of the embedded infinitive verb can appear in the accusative or the dative case. This case alternation has been accounted for by resorting to the notion of direct vs. indirect causation. Under this account, the accusative clitic with a transitive verb denotes direct causation while the dative clitic with ...