Anders Sunnas politiske kunst i det postkoloniale Sápmi
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30054Dato
2023-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Sara, Per AsleSammendrag
Denne oppgaven tar for seg tre verk av Anders Sunna - Death Means Nothing for the Colours (2009), Four Nation Army (2014) og Get OFF DeFence (2016). Sunna har et eksplisitt politisk uttrykk som ofte grenser på et militant og aktivistisk formspråk, også med tanke på innhold. Verkene blir undersøkt for å vise hvordan kunstneren bruker ulike virkemidler for å fremheve, eksponere og fortelle om den postkoloniale situasjonen i Sápmi. Postkolonialisme er en periode som viser til en tilstand etter kolonialismen, en fremmed makts invasjon eller styring av et folk eller territorium. For samene var kolonialismen en langvarig og krevende periode som satte press på språket, kulturen og religionen. Et postkolonialt perspektiv blir brukt i denne oppgaven for å analysere samisk historie, samtid og Sunnas verk. Motiv, innhold, stil, materiale og delvis fysiske kontekst blir diskutert, samt hvordan politisk kritikk kommer i uttrykk i kunsten hans. Sunna har en rekke motiver som han benytter seg av, hvor han bruker de forskjellig i de ulike verkene, som inkluderer alt fra samisk mytologi til terrorisme. Kunstneren skildrer både historiske og samtidige samiske forhold, mye på grunn av hans opplevelser om urettferdighet fra statens hold. De utvalgte verkene er representativ for Sunnas kunstnerskap og viser til hva slags politisk kunstner han er. Samisk samtidskunst består av en bred samling med forskjellige stiler og kunstnere, hvor den politiske kunsten og aktivismen trer sterkt fram i det postkoloniale Sápmi.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: