Show simple item record

dc.contributor.advisorGuro, Moe
dc.contributor.authorHansen, Simon Christoffer Moi
dc.date.accessioned2023-08-24T05:54:03Z
dc.date.available2023-08-24T05:54:03Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en presentasjon av en kvalitativ kasusstudie med tema knyttet uteskole og matematikk, hvor jeg ser på hvordan en erfaren lærer bruker metoden på mellomtrinnet. Forskningen setter søkelys på hva som gjør at denne læreren lykkes med uteskole og hvorfor hen fortsetter å ta elevene med ut for å lære matematikk. I tillegg ønsket jeg å utvide min egen kompetanse innen undervisning utenfor klasserommet da dette er en undervisningsmetode jeg selv er interessert i og ønsker å benytte meg av som nyutdannet lærer. Gjennom en kasusstudie har jeg benyttet meg av metodene observasjon og intervju for å samle inn datamateriale som skal gi meg et grunnlag for å besvare problemstillingen. Informanten i studiet gjennomførte to undervisningsøkter utendørs, og en undervisnings økt innendørs som var etterarbeid i tilknytning til opplegget som ble utført utendørs. Datamaterialet jeg samlet inn ble analysert gjennom metoden tematisk analyse som resulterte i åtte funn. Funnene i studien viser til hvordan lærerens egeninteresse, og i dette tilfellet friluftsliv, kan bidra til å utvikle undervisningsopplegg utendørs som gir elevene muligheten til å utforske virkelighetsnære kontekster innen matematikkfaget. Lærerens matematikkdidaktiske valg innen oppgavevalg som bygger på drøfting og tanker rundt svarene, som kombineres med at elevene selv bygger konkreter i naturen kan bidra til en utvikling av forståelse for matematikken. Det blir også beskrevet hvordan læreren bruker konkreter og erfaringer fra uteskolen i den videre opplæringen i klasserommet, og hvordan elevene får felles knutepunkter i undervisningen ved at de husker bedre hva de har gjort utendørs. Et annet viktig funn er hvordan dynamikken i elevgruppen forandres når de har matematikk utendørs.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30267
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleUteskole i matematikk - En kasusstudie som viser hvordan en erfaren lærer underviser matematikk utendørsen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)