Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorHarlund, Sander
dc.contributor.authorReppen Samuelsen, Magnus
dc.date.accessioned2023-08-24T05:57:48Z
dc.date.available2023-08-24T05:57:48Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som hensikt å bruke et rammeverk for å undersøke kravet for kreativitet og type svar læreverket Matemagisk 8-10 krever av elevene. Rammeverket som blir brukt i kategoriseringen av oppgaver er inspirert av Lithner (2008), Bergqvist (2007) og Charalambous et al. (2010). Ved å bruke rammeverkene av Lithner (2008) og Bergqvist (2007) for å se på grad av matematisk kreativitet som kreves for å løse oppgaven, og rammeverket av Charalambous et al. (2010) for å se på typer svar oppgavene er ute etter, skal vi svare på følgende problemstilling: I hvilken grad legges det til rette for kreative krav i oppgavene elevene får i Matemagisk 8- 10? 1: Hvilken grad av kreativitet krever oppgavene? 2: Hvilke typer svar krever oppgavene? For å svare på forskningsspørsmålene har vi brukt en mixed method studie. Den kvantitative delen vil være tallfestingen av hvor mange oppgaver som hører til i de ulike kategoriene av kreativitet og typer svar. Den kvalitative vil være analysen av hver enkelt oppgave ved bruk av kodeprosedyren. Vi analyserer bøkene ved en horisontal og en vertikal analyse inspirert av Charalambous et al. (2010). Den horisontale analysen tilbyr en oversikt over læreverkets bakgrunnsinformasjon og struktur, og den vertikale analysen brukes til å presentere funnene i henhold til typer svar og grad av kreativitet. Funnene viser at det var en overvekt av mindre kreative oppgaver. Type of response har kategoriene svar, forklaring og begrunnelse. De fleste oppgavene krevde at elevene skulle oppgi et svar. Typer svar en oppgave krevde kunne i noen tilfelle henge sammen med grad av kreativitet i oppgaven.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30272
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleEt rammeverk for å identifisere kreative krav i lærebøkeren_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)