Show simple item record

dc.contributor.advisorLødemel, Andreas Halvorsen
dc.contributor.authorJohansen, Adrian Skogli
dc.contributor.authorNilsen, Eivind
dc.date.accessioned2023-08-24T05:59:39Z
dc.date.available2023-08-24T05:59:39Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractI denne kvalitative studien har vi undersøkt et utvalg av elever på 7. trinn sin leselyst og prøvd å påvirke leselysten positivt. For å gjøre dette tok vi i bruk lesson study, og gjennomførte lesson study-syklusen for å skape et undervisningsopplegg som vi gjennomførte i to ulike klasser på 7. trinn. Undervisningsopplegget er en introduksjon til ungdomsromanen Den sommeren pappa ble homo av Endre Lund Eriksen og tar i bruk estetiske læringsformer for å skape motivasjon. Målet med opplegget er å få flest mulig elever til å få en positiv leseopplevelse og gjøre veien litt kortere for å plukke opp en bok på fritiden. I en tredje klasse ble det ikke tatt i bruk lesson-study, intervju, observasjon eller andre metoder. Elevene der fikk også utdelt romanen der de måtte lese den ved bruk av eget initiativ sammen med kontaktlæreren deres. Vi har tatt i bruk spørreskjema, strukturert og ustrukturert observasjon og intervju for å kartlegge leselyst og innhente data som kan belyse elevenes opplevelse og utbytte av undervisningsopplegget. Funnene tilknyttet studien peker på at estetisk arbeid med tekst kan gi elever en positiv leseopplevelse. Lærerens engasjement er en faktor for elevenes motivasjon og utbytte. Vi fikk erfart at dette hadde særlig betydning når elevene skulle introduseres for en roman de skulle lese. Lærerens engasjement for romanen smittet over på elevene. Flere av elevene trenger å få oppfølging underveis i leseprosessen, da motivasjonen ofte synker. Vi gjennomførte en litterær samtale hos et av utvalgene og oppnådde suksess med dette. Bruken av dramafaglige aktiviteter var noe som ble observert som et positivt grep i arbeidet med romanen. I tillegg til at det ble observert positivt, kom det også mange positive tilbakemeldinger fra både kontaktlærerne til klassen og elevene som deltok. Selv om vi observerte noen form for overfladisk engasjement under dramaøvelsene, vil vi si at elevene fikk en positiv opplevelse selv om de kanskje ikke fikk en økt leselyst som resultat av øvelsene. Et av funnene tar også for seg de erfaringene vi gjorde med undervisningsopplegget, og hvilke endringer vi ville gjort for å forbedre opplegget. Opplegget ble utført, revidert og utført en andre gang. Men etter tilbakemeldinger fra elevene i undervisningen, observasjonene, kontaktlærerne til klassene og informantene som ble intervjuet. Var det fremdeles mulig forbedringer til opplegget som ble påpekt.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30276
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleLeselyst på 7. trinn - Estetisk arbeid med en ungdomsromanen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)