Show simple item record

dc.contributor.advisorMoe, Guro
dc.contributor.advisorDardanou, Maria
dc.contributor.authorLjosland, Maylinn
dc.contributor.authorRokkones, Helene Holthe
dc.date.accessioned2023-08-25T05:58:45Z
dc.date.available2023-08-25T05:58:45Z
dc.date.issued2023-05-12en
dc.description.abstractHensikten med masteroppgaven har vært å lære mer om hvordan digitale verktøy kan brukes i begynneropplæringen i matematikk. Vi ønsket å finne mer ut av hvordan yrkesaktive læreres interesse, holdninger og kompetanse påvirker deres bruk av digitale verktøy, og har kommet frem til fem faktorer som har en påvirkning på lærerens bruk av digitale verktøy i matematikk. Disse er; tilgjengelighet, økonomiske begrensinger, mangel på gode apper, mangel på lisenser og for lite kompetanse. I skolesammenheng vil tilgjengelighet i stor grad bunne i skolens økonomi. Det vil si at dersom skolen ikke har økonomi til å skaffe digitale ressurser, slik som digitale enheter eller lisenser til apper, vil heller ikke lærerne ha mulighet til å benytte seg av disse. Andre faktorer som kan påvirke bruken av digitale verktøy i begynneropplæringen i matematikk er lærerens interesse og mangel på kompetanse. Interesse kommer til syne gjennom valg av aktiviteter, og påvirker lærerens bruk av digitale verktøy i den forstand at en lærer som ikke har noen interesse innenfor digitale verktøy i mindre grad vil forsøke å implementere disse i sin undervisning. Videre vil lærerens interesse påvirke hvilken innsats de legger inn i kompetanseutviklingen. Det vil si at en lærer som har høy interesse innen digitale verktøy vil legge i mer tid og energi til å utvikle sin egen kunnskap. Altså lærerens mangel på interesse for digitale verktøy kan føre til en lavere digital kompetanse, som igjen kan ha en påvirkning på læreres bruk. Når vi ser på hele utvalget av lærere, kan vi se tendenser i bruken deres av digitale verktøy i begynneropplæringen i matematikk. Først og fremst brukes de ulike digitale verktøyene til ulike segmenter av undervisningen. Det kommer frem at interaktiv tavle blir brukt mest i klasseromssamtale, iPad blir brukt mest til individuelt arbeid da de aller fleste har full en-til- en oppdekning, datamaskin benyttes i flere arbeidsmetoder og kodeverktøy som benyttes mest til koding og gruppearbeid. Vår generelle oppfatning av lærernes kompetanse innen digitale verktøy er at det i stor grad er rom for forbedring.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30343
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectLER-3908-1en_US
dc.titleBruk av digitale verktøy i begynneropplæringen i matematikken_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)