Barnehagelærere med masterutdanning
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30349Date
2023-05-13Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Johansen, TorunnAbstract
Denne masteroppgaven i pedagogikk undersøker barnehagelektorene i barnehagestiftelsen Kanvas sine egne opplevelser av hvordan deres stilling bidrar til at de får brukt sin masterkompetanse, samt hvordan barnehagelektorene opplever at deres masterkompetanse påvirker personalet og det pedagogiske arbeidet. Studiens problemstilling er: «Hvordan opplever barnehagelektorer at de bidrar til kvalitet i det pedagogiske arbeidet i barnehagen?»
I denne studien er profesjonsteori et sentralt teoretisk tema. Der jeg benytter litteratur fra Molander & Terum og Hennum & Østrem for å undersøke hvordan barnehagelektorstillingen kan bidra til å utvikle barnehagelærerprofesjonen. Videre består studiens rammeverk av teori knyttet til den lærende organisasjon og profesjonsveiledning, der Senge og Bjerkholt sine definisjoner er benyttet.
I studien har jeg benyttet kvalitative metoder. Jeg gjennomførte seks individuelle intervjuer med barnehagelektorer i Kanvas over Teams. Empirien er analysert med en refleksiv tematisk analyse, ved hjelp av NVivo. Funn i studien viser at på bakgrunn av at barnehagene er av ulik størrelse, har ulike behov og barnehagelektorene har ulike masterutdanninger er det ulikt fra barnehage til barnehage hvordan barnehagelektorstillingen i Kanvas brukes. Barnehagelektorene i studien opplever at masterkompetansen kommer mer til rette i sin stilling som barnehagelektor. En av grunnene er fraværet av avdelingsansvar, som bidrar til en tydeligere arbeidsfordeling mellom pedagogisk leder og barnehagelektor. Barnehagelektorene i de ulike Kanvas barnehagene viser til flere av de samme ansvarsområdene, der veiledning og kompetanseutvikling av hele personalgruppen er sentral. Veiledningen bidrar til viktige refleksjoner og kritisk granskning av den pedagogiske praksisen. Et sentralt funn er at det er utfordringer knyttet til å øke andelen pedagoger uten å justere på grunnbemanningen. Flere pedagoger i barnehagen betyr flere timer i uken der det er færre voksne til stede sammen med barna, dette på grunn av plantid. Det er derfor behov for politiske tiltak for å sikre at flere pedagoger i barnehagen ikke skal påvirke de voksnes mulighet til å imøtekomme barnas behov.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: