Show simple item record

dc.contributor.advisorKillengreen, Siw Turid
dc.contributor.advisorKristiansen, Gunnar
dc.contributor.authorLindvåg, Anders Gjerstad
dc.date.accessioned2023-08-25T06:05:45Z
dc.date.available2023-08-25T06:05:45Z
dc.date.issued2023-05-14en
dc.description.abstractSamisk tradisjon og kultur har lenge vært lite fokusert på i skolen. Flere lærere har utfordringer med å undervise om samisk tradisjonskunnskap på grunn av mangel og tilgjengelighet på kvalitetssikret kunnskap. Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan elevers engasjement blir påvirket av introduksjon av samisk tradisjonskunnskap, hvor den samiske tradisjonskunnskapen blir innført og knytt opp mot bærekraft gjennom et aksjonsforskningsprosjekt. Denne studien har en kvalitativ tilnærming og forskningsdesign. Datainnsamlingsmetodene som har blitt brukt er observasjon i klasserommet, logg og et gruppeintervju med fire elever etter endt undervisningsperiode. Målet med dette datamaterialet er å forstå hvordan elevenes engasjement blir påvirket når samisk tradisjonskunnskap introduseres. I studien kan en se at samisk tradisjonskunnskap som tema ikke var særlig engasjerende for elevene. Faktorer som introdusering av begreper, identitet og tilgjengelighet av informasjon var vesentlige i studien. Introdusering av begrepene birget og bivdit var ikke særlig engasjerende for elevene. Både på grunn av tilknytning til samisk kultur og at det ble sett på som meningsløst å lære om begreper på et annet språk. Gjennom undervisningsperioden og arbeidet med en tale om seg selv og sine forfedre, viste det seg at ingen som delte hadde samisk bakgrunn eller noen tilknytning til samisk kultur. Lærere bør ha god kunnskap om samisk kultur og tradisjon hvis introdusering av et slik tema skal være engasjerende for elevene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30351
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3905
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleEngasjement ved innføring av samisk tradisjonskunnskapen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)