| dc.contributor.advisor | Solheim Karlsen, Silje |  | 
| dc.contributor.author | Ingebrigtsen, Ketil |  | 
| dc.date.accessioned | 2023-08-25T06:08:53Z |  | 
| dc.date.available | 2023-08-25T06:08:53Z |  | 
| dc.date.issued | 2023-05-15 | en | 
| dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har som formål å undersøke problemstillingen:
Hvordan kan profesjonelle læringsfellesskap basert på Lesson Study og Building Thinking 
Classrooms in Mathematics bidra til å forbedre undervisningskvaliteten i 
norskundervisningen i grunnskolen?
Å kunne kalle seg en profesjonell yrkesutøver stiller visse krav. I denne masteroppgaven 
undersøker jeg hvordan en lærerstudent og to profesjonelle norsklærere kan jobbe sammen i 
et profesjonelt læringsfelleskap, ved å følge metoden «Lesson Study» for å implementere 
metoden «Building thinking classrooms in mathemathics» i norskundervisningen. 
Forskningsgruppa hadde reflekterende samtaler basert på teori, før vi gikk i gang med 
forskningsprosessen. I forskningsprosessen loggførte vi observasjoner i klasserommet og logg 
fra reflekterende samtaler i forbindelse med planlegging og gjennomføring av undervisning. 
Funnene fra forskningsperioden konkluderer med at Lesson Study kan bidra til å utvikle 
undervisningskvaliteten i norskfaget. Funnene tyder også på at deler av BTCM-metoden kan 
overføres til norskfaget, men grunnlaget er ikke godt nok for en fullstendig konklusjon | en_US | 
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30357 |  | 
| dc.language.iso | nob | en_US | 
| dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no | 
| dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en | 
| dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) |  | 
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US | 
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US | 
| dc.subject.courseID | LER-3911 |  | 
| dc.subject | Master i norskdidaktikk | en_US | 
| dc.subject | building thinking classroom | en_US | 
| dc.subject | profesjonelle læringsfellesskap | en_US | 
| dc.subject | lesson study | en_US | 
| dc.title | Hvordan kan profesjonelle læringsfellesskap basert på Lesson Study og Building Thinking  Classrooms in Mathematics bidra til å forbedre undervisningskvaliteten i  norskundervisningen i grunnskolen? | en_US | 
| dc.type | Mastergradsoppgave | no | 
| dc.type | Master thesis | en |