Show simple item record

dc.contributor.advisorPettersen, Geir Olaf
dc.contributor.advisorStene, Camilla
dc.contributor.authorLampe Hagberg, Lisa
dc.contributor.authorEriksen, Anne-Rebekka
dc.date.accessioned2023-08-25T06:30:23Z
dc.date.available2023-08-25T06:30:23Z
dc.date.issued2023-05-12en
dc.description.abstractGjennom dette masterprosjektet har vi undersøkt hva det vil si å jobbe utforskende i matematikkundervisningen på 1. trinn. Utforskende matematikkundervisning har de siste årene vært aktuelt innenfor forskning i matematikkdidaktikk og har fått større plass i utdanningspolitikk og i læreplaner (Artigue & Maaß, 2013, s. 797). Ved revidering av ny læreplan, var en av de største endringene at det nå er implementert kjerneelementer i de ulike fagene. Et av kjerneelementene er utforskning og problemløsning (Kunnskapsdepartementet, 2019). I tillegg blir også verbet å utforske nevnt hyppig i kompetansemålene i LK20. Maaß og Reitz-Koncebovski (2013, s. 10) beskriver utfordringer med å endre undervisningen fra den mer tradisjonelle til utforskende. Både elever og læreren må venne seg til en ny måte å lære på og å undervise på, som kan by på utfordringer i starten. Masteroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hva vil det si å jobbe utforskende i matematikkundervisningen på 1. trinn? For å besvare problemstillingen har vi utført en kvalitativ studie. Vi har gjennomført observasjoner av tre utforskende undervisningsøkter i en 1. klasse. Undervisningsøktene har vi har planlagt sammen med læreren, vi har intervjuet læreren på trinnet og vi har gjennomført oppgavebaserte intervju med utvalgte elever. Dette har gitt oss et innblikk i hvordan utforskende matematikkundervisning kan se ut i 1. klasse. Gjennom forskningen vår har vi kommet frem til tre funn som kan være avgjørende for å kunne gjennomføre utforskende matematikkundervisning på 1. trinn. De tre funnene er å etablere en læringskultur for utforskning, lærerens planlegging og grep under gjennomføringen av utforskende matematikkundervisning og at elevene responderer ulikt på undervisningen avhengig av oppgavetypen. Lærerens rolle ble sentral for å kunne etablere utforskning som undervisningspraksis.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30369
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectLER-3908en_US
dc.title"Utforskning på 1. trinn handler mer om å etablere en kultur for utforskning, enn den faktiske utforskningen"en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)