Show simple item record

dc.contributor.advisorLie, Johan
dc.contributor.authorStefanussen, Runar
dc.contributor.authorMannsverk, Håvard
dc.date.accessioned2023-08-25T06:51:11Z
dc.date.available2023-08-25T06:51:11Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.description.abstractDenne studiens tema er elevkommunikasjon under implementeringen av Tenkende klasserom. Gjennom en kvalitativ studie utviklet vi et rammeverk bestående av ti kategorier elevutsagn: korte svar og påstander, argumenter, utfordringer, evalueringer og avklaringer, forklaringer, spørsmål, forslag, resonnementer, kommentarer og ikke-faglig. Videre har vi sett på hvor ofte hver type utsagn oppsto blant tre elevgrupper i en Tenkende klasserom-undervisning, samtidig som vi har elevkommunikasjonens grad av utforsking. Våre funn tyder på at tilnærmet 40% av elevenes utsagn var av lav utforskingsgrad, 31% var av middels utforskende grad, og omtrent 21% av elevutsagnene hadde høy grad av utforsking. Studien viser at anvendelse av Tenkende klasserom-rammeverket ser ut til å tilrettelegge for utforskende kommunikasjon blant elever. Samtidig indikerer studien også at kulturen og normene som tilhører et Tenkende klasserom ikke umiddelbart blir fullt etablert. Elevene vi observerte bar preg av lite erfaring med denne undervisningstilnærmingen, noe som ble reflektert i måten de kommuniserte med hverandre på.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30388
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleMatematikk og kommunikasjon – en kraftig kombinasjon? En kvalitativ studie av elevers kommunikasjon i et Tenkende klasseromen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)