Å bruke variabler i programmering i matematikk En observasjons og intervjustudie om variabler i tekstbasert og visuell programmering
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30393Dato
2023-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Berg, Dag-MartinSammendrag
Sammendrag
Tittel
«Å bruke variabler i programmering i matematikk»
Bakgrunn og formål
Bakgrunnen for masteren er innføring av programmering i matematikkfaget ved innføringen av LK20. Det som er mest brukt i programmering er variabler (Karlsen, A. i Sund, 2023). Derfor ville jeg se nærmere på bruk av variabler i programmering i matematikkfaget.
Formålet er å se om det er forskjell på å jobbe med variabler i visuellprogrammering i form av blokkprogrammering og tekstbasert programmering i for av programmeringsspråket Python. Jeg ønsker å se om bruk av variabler i programmering gir en større forståelse for variabler i algebra. I tillegg ønsker jeg å se litt nærmere på fordeler og ulemper ved bruk av teknologi i undervisningsøyemed.
Forskningsspørsmål
1) Er det forskjell på å jobbe med variabler i visuell programmering og tekstbasert programmering?
2) Trenger elevene mer støtte fra lærer når de arbeider med den ene metoden for programmering, tekstbasert eller visuell programmering?
3) Er det forskjell på å lære variabler i visuell programmering og tekstbasert programmering?
Utvalg
Seks elever fra niende trinn og seks elever fra tiende trinn ved en ungdomsskole i Troms og Finnmark, tolv elever totalt.
Metode
Kvalitativ metode i form av observasjon og intervju i form av semistrukturert intervju med en intervjuguide.
Funn
Elevene som programmerte med tekstbasert programmering opplevde bruk av variabler som enklere enn elever som programmerte med variabler. En funksjoner som skilte seg, var hvordan man legger inn kommentarer i programmet for å forklare stegene. I Python kan man enkelt legge inn en kommentar ved å bruke tegnet # (firkant/hashtag/sharp), etterfulgt av kommentaren de ønsket å sette inn. I visuell programmering er det ikke en innebygd kommentarfunksjon, da satte elevene inn en tekstblokk som ikke var festet til programmet for å skrive kommentarer.
Elever som programmerte med tekstbasert programmering opplevde feil i programmet de lagde og måtte drive feilsøking, noe elevene som programmerte med visuell programmering ikke møtte på. Elevene opplevde behov for en viss form for lærerstøtte uavhengig av programmeringsmetode, men kun de som programmerte med tekst trengte støtte til feilsøking i starten av prosjektet. Både de som programmerte visuelt og tekstbasert opplevde at de fikk en større forståelse for variabler i algebra etter å ha brukt variabler i programmering.
Konklusjon
Det er noen forskjeller i hvordan man lager og bruker variabler fra visuell programmering og tekstbasert programmering. Elever som programmerte med tekst opplevde det å lage og bruke variabler som tungvint, mens elevene som programmerte med tekst opplevde det å lage og bruke variabler som effektivt. Kommentarfunksjonen som er i Python finnes ikke i den visuelle programmeringen vi brukte, men elevene løste dette med en løs tekstblokk. Både visuell programmering og tekstbasert programmering ga en opplevelse av større forståelse for variabler i algebra. Programmering med variabler kan hjelpe elevene å få en større forståelse for variabler i algebra, men kan skape og forsterke misoppfatninger om dette ikke implementeres på en god måte.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: