Show simple item record

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorAlfredsen, Tine Slettum
dc.date.accessioned2023-11-07T10:25:05Z
dc.date.available2023-11-07T10:25:05Z
dc.date.issued2018-11-01
dc.description.abstractDenne avhandlingen er basert på en kvalitativ case-studie om tilpasset opplæring og kompetanse i fådelte klasser, konsentrert om emnet brøk. Problemstillingen som ligger til grunn for forskningen min er: Hvilke muligheter og begrensninger beskriver læreren som underviser i fådelte elevgrupper vedrørende å tilpasse undervisningen sin i emnet brøk? For å svare på problemstillingen har jeg benyttet meg av følgende forskningsspørsmål: • Hvilke tilnærminger til brøkemnet benytter læreren seg av? • Hvilke muligheter for tilpasning til den enkelte beskriver læreren? • Hvilke begrensninger for tilpasning til den enkelte beskriver læreren? • Hvilken forståelse av kompetansebegrepet beskriver og vektlegger læreren? Metode Forskningen er et single-case design gjennomført ved hjelp av et kvalitativt semi-strukturert intervju av en lærer som underviser matematikk på mellomtrinnet, i fådelte klasser. Resultater Læreren beskriver tre ulike tilnærminger til brøkemnet, og viser til eksempler innenfor de tre. Læreren beskriver også mulighet for tilpasset opplæring gjennom variasjon i undervisningen, og viser fem ulike utgangspunkt. Hun beskriver læreboka som en viktig ressurs. Begrensningene for tilpasset opplæring knytter seg til det faktum at hun i gruppa har bare en elev på 7.trinn, og denne har ikke samarbeidsmuligheter på samme alderstrinn eller høyere. I tillegg beskriver hun usikkerhet rundt gruppeinndeling i kommende år. Læreren vektlegger forståelse, og undervisningsopplegget hun beskriver hjelper etter min mening elevene å øve på fire ulike delkompetanser.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31696
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.titleTilpasset opplæring i fådelt skole. Hvilke muligheter og begrensninger beskriver læreren som underviser i fådelte elevgrupper vedrørende å tilpasse undervisningen sin i emnet brøk?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)