Show simple item record

dc.contributor.authorMadsen, Siri Sollied
dc.contributor.authorUnstad, Torstein
dc.contributor.authorTveiterås, Nils Christian
dc.contributor.authorDardanou, Maria
dc.contributor.authorHabbestad, Helge
dc.contributor.authorKosner, Lukas
dc.date.accessioned2023-11-09T09:50:11Z
dc.date.available2023-11-09T09:50:11Z
dc.date.issued2023-11-08
dc.description.abstractDenne studien er en systematisk undersøkelse av hvordan profesjonsfaglig digital kompetanse fremgår av læringsutbyttebeskrivelser i obligatoriske emner på barnehagelærerutdanningene i Norge. Vi har gjennomført en innholdsanalyse av emneplaner til 15 forskjellige studieprogrammer for barnehagelærerutdanning, noe som har resultert i analyse av 100 forskjellige emneplanbeskrivelser. Til tross for at nasjonale retningslinjer slår fast at profesjonsfaglig digital kompetanse skal vektlegges i barnehagelærerutdanninger, behandles dette området først og fremst som et ferdighets- og kunnskapsområde i læringsutbyttebeskrivelsene. Kun to av 14 institusjoner har utarbeidet læringsutbyttebeskrivelser som er definert som generell kompetanse. Vi konkluderer i denne artikkelen med at det eksisterer et gap mellom nasjonale retningslinjer for norsk barnehagelærerutdanning og utarbeidelse av læringsutbyttebeskrivelser i lokale emneplaner.en_US
dc.identifier.citationMadsen S, Unstad T, Tveiterås NC, Dardanou M, Habbestad HH, Kosner L. Planverkets blindsone? En analyse av profesjonsfaglig digital kompetanse i emneplanbeskrivelser for barnehagelærerutdanning. Nordisk Barnehageforskning. 2023en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2193896
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/nbf.v20.531
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31714
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.journalNordisk Barnehageforskning
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titlePlanverkets blindsone? En analyse av profesjonsfaglig digital kompetanse i emneplanbeskrivelser for barnehagelærerutdanningen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)