dc.contributor.author | Madsen, Siri Sollied | |
dc.contributor.author | Unstad, Torstein | |
dc.contributor.author | Tveiterås, Nils Christian | |
dc.contributor.author | Dardanou, Maria | |
dc.contributor.author | Habbestad, Helge | |
dc.contributor.author | Kosner, Lukas | |
dc.date.accessioned | 2023-11-09T09:50:11Z | |
dc.date.available | 2023-11-09T09:50:11Z | |
dc.date.issued | 2023-11-08 | |
dc.description.abstract | Denne studien er en systematisk undersøkelse av hvordan profesjonsfaglig digital kompetanse fremgår av læringsutbyttebeskrivelser i obligatoriske emner på barnehagelærerutdanningene i Norge. Vi har gjennomført en innholdsanalyse av emneplaner til 15 forskjellige studieprogrammer for barnehagelærerutdanning, noe som har resultert i analyse av 100 forskjellige emneplanbeskrivelser. Til tross for at nasjonale retningslinjer slår fast at profesjonsfaglig digital kompetanse skal vektlegges i barnehagelærerutdanninger, behandles dette området først og fremst som et ferdighets- og kunnskapsområde i læringsutbyttebeskrivelsene. Kun to av 14 institusjoner har utarbeidet læringsutbyttebeskrivelser som er definert som generell kompetanse. Vi konkluderer i denne artikkelen med at det eksisterer et gap mellom nasjonale retningslinjer for norsk barnehagelærerutdanning og utarbeidelse av læringsutbyttebeskrivelser i lokale emneplaner. | en_US |
dc.identifier.citation | Madsen S, Unstad T, Tveiterås NC, Dardanou M, Habbestad HH, Kosner L. Planverkets blindsone? En analyse av profesjonsfaglig digital kompetanse i emneplanbeskrivelser for barnehagelærerutdanning. Nordisk Barnehageforskning. 2023 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2193896 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/nbf.v20.531 | |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31714 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.relation.journal | Nordisk Barnehageforskning | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Planverkets blindsone? En analyse av profesjonsfaglig digital kompetanse i emneplanbeskrivelser for barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |