Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJakobsen, Yvonne
dc.contributor.authorOlsen, Mirjam Harkestad
dc.date.accessioned2024-01-16T13:05:45Z
dc.date.available2024-01-16T13:05:45Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractI denne artikkelen utforsker vi spørsmålet: Hvordan opplever kvinner med sen ADHD-diagnose at diagnose kan bidra til å forstå seg selv og tilrettelegge for valg som fremmer god helse? I studien er det benyttet en flermetodisk tilnærming med digitalt spørreskjema, semistrukturerte intervjuer og fokusgruppeintervju. Tema har blant annet vært betydningen av diagnose. Sentrale funn er at diagnose oppleves som en lettelse og bidrar til livsmestring. Samtidig uttrykkes det skepsis både til om barn bør vite sin diagnose og om lærere skal informeres om nevroutviklingsforstyrrelser. Dette begrunnet i faren for stigma.en_US
dc.descriptionManuscript version, submitted to <a href=https://psykisk-kommune.no/>https://psykisk-kommune.no/</a>.en_US
dc.identifier.citationJakobsen, Olsen. Diagnose som verktøy for mestring. Psykologi i kommunen (PIK). 2023;1en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2225162
dc.identifier.issn1892-3364
dc.identifier.issn2535-7581
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/32517
dc.language.isonoben_US
dc.relation.journalPsykologi i kommunen (PIK)
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social sciences: 200::Education: 280::Special needs education: 282en_US
dc.subjectADHD / ADHDen_US
dc.subjectGjennomføring i videregående skole / High school drop outen_US
dc.subjectPsykisk helse / Psykisk helseen_US
dc.titleDiagnose som verktøy for mestringen_US
dc.type.versionsubmittedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel