Bør vi snakke om porno i barneskolen? En studie om undervisning tilknyttet seksualitet og pornografi på mellomtrinnet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/33065Dato
2024-02-19Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Selv om pornografi har eksistert i årtusener har innholdet og tilgjengeligheten de siste tiårene utviklet seg i en eksplosiv fart. Barn og unge i Norge i dag har stor tilgang til digitale verktøy, og det er en økning i andelen som eksponeres for pornografisk innhold på nett. Denne studien har undersøkt hvordan denne nye hverdagen blir behandlet i barneskolen. Lærere i naturfag og samfunnsfag har gjennom en spørreundersøkelse svart på hvordan denne tematikken blir håndtert på barneskolen. Lærerne har blant annet blitt spurt om de mener det bør undervises om hva pornografi er på mellomtrinnet. Et stort flertall svarte at dette temaet bør tas opp, og over halvparten av lærerne har undervist om pornografi på mellomtrinnet. Undervisningen som skjer er i hovedsak gjennomført med utgangspunkt i dialog, og oppstår som oftest spontant i klasserommet. Ved å i større grad gjennomføre planlagt undervisning om pornografi, kan innholdet knyttes til det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Det vil kunne gi elevene bedre informasjon og veiledning på dette området.
Forlag
Cappelen Damm AkademiskSitering
Reite AK, Killengreen St, Mardal IE. Bør vi snakke om porno i barneskolen? En studie om undervisning tilknyttet seksualitet og pornografi på mellomtrinnet. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2023;17(2):98-119Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)