dc.contributor.advisor | Gabriella, Óturai | |
dc.contributor.author | Kristoffersen, Anne Lise | |
dc.date.accessioned | 2024-04-29T08:24:28Z | |
dc.date.available | 2024-04-29T08:24:28Z | |
dc.date.issued | 2019-04-29 | en |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien var å undersøke om imitasjon i løpet av de første leveårene kan forklares av engasjement. Dette ble undersøkt gjennom å kartlegge barnets blikk mot eksperimentet under demonstrasjonen av en objektrelatert handling, samt ved å kartlegge barnets håndteringer av objektet under eksperimentfasen. Deretter ble frekvens av imitative handlinger kartlagt basert på barnets håndteringer av objektet. Datamateriell bestod av allerede innsamlet data i form av videoopptak fra en tidligere studie om imitasjon og sosial læring. Deltakerne bestod av den tidligere imitasjonsstudiens eksperimentgruppe (N = 21), og var en gruppe friske barn i en alder på rundt 18 måneder (M = 550,81). Ved hjelp av et loggføringsprogram kalt «The Observer XT 12» ble barnets blikk under demonstrasjonsfasen og objektmanipulasjoner under eksperimentfasen kodet. Kodet data ble så analysert ved hjelp av SPSS gjennom å utføre en korrelasjonsanalyse. Resultatene viste ingen signifikante funn for korrelasjoner mellom blikk mot eksperimentet og imitasjon (r = .24, p = 305) samt for håndteringer av objektet og blikk mot eksperimentet (r = .07, p = 767). Derimot var det signifikante funn for korrelasjoner mellom håndteringer av objektet og imitative handlinger (r = .48, p = .029). Dette kan indikere at barn som håndterte objektene over lengre tid var mer sannsynlig til å utføre imitative handlinger. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/33436 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PSY-2901 | |
dc.subject | PSY-2901 | en_US |
dc.title | Kan imitasjon forklares av engasjement? En kvantitativ studie av imitativ atferd og engasjement hos barn ved 18 måneders alder. | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |