Kan imitasjon forklares av engasjement? En kvantitativ studie av imitativ atferd og engasjement hos barn ved 18 måneders alder.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/33436Dato
2019-04-29Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Kristoffersen, Anne LiseSammendrag
Hensikten med denne studien var å undersøke om imitasjon i løpet av de første leveårene kan forklares av engasjement. Dette ble undersøkt gjennom å kartlegge barnets blikk mot eksperimentet under demonstrasjonen av en objektrelatert handling, samt ved å kartlegge barnets håndteringer av objektet under eksperimentfasen. Deretter ble frekvens av imitative handlinger kartlagt basert på barnets håndteringer av objektet. Datamateriell bestod av allerede innsamlet data i form av videoopptak fra en tidligere studie om imitasjon og sosial læring. Deltakerne bestod av den tidligere imitasjonsstudiens eksperimentgruppe (N = 21), og var en gruppe friske barn i en alder på rundt 18 måneder (M = 550,81). Ved hjelp av et loggføringsprogram kalt «The Observer XT 12» ble barnets blikk under demonstrasjonsfasen og objektmanipulasjoner under eksperimentfasen kodet. Kodet data ble så analysert ved hjelp av SPSS gjennom å utføre en korrelasjonsanalyse. Resultatene viste ingen signifikante funn for korrelasjoner mellom blikk mot eksperimentet og imitasjon (r = .24, p = 305) samt for håndteringer av objektet og blikk mot eksperimentet (r = .07, p = 767). Derimot var det signifikante funn for korrelasjoner mellom håndteringer av objektet og imitative handlinger (r = .48, p = .029). Dette kan indikere at barn som håndterte objektene over lengre tid var mer sannsynlig til å utføre imitative handlinger.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: