Show simple item record

dc.contributor.advisorVambheim, Vidar
dc.contributor.authorHegelstad, Hans
dc.date.accessioned2024-06-04T05:44:53Z
dc.date.available2024-06-04T05:44:53Z
dc.date.issued2023-06-02en
dc.description.abstractDette er en kvalitativ studie som belyser en praksisforankret forståelse av mobbeforebyggende arbeid blant ungdom, med erfaringer fra ungdomsledere. Det er gjennomført 5 intervjuer med ulike ungdomsarbeidere, fra ulike klubber. I intervjuene belyses det hvilken posisjon de står i som rollemodeller overfor andre ungdom, hvordan de reflekterer over denne rollen og hvordan Problemstillingen er som følger: Hvordan kan ledere i fritidssektoren bidra til å skape gode relasjoner mellom ungdom og forebygge mobbing? Forskningsspørsmål er som følger: Hvordan reflekterer ledere i fritidssektoren omkring egen rolle (overfor seg selv og andre) i å forebygge mobbing gjennom gode relasjoner? Ettersom problemstillingen omhandler voksne rollemodellers praksis innen mobbeforebygging på en bestemt arena i fritidssektoren, falt valget naturlig på ulike teorier om mobbing, derav Dan Olweus (1992), relasjonsledelse (Spurkeland, 2017). Som teoretisk rammeverk har det blitt tatt utgangspunkt i Urie Bronfenbrenner (1979) og G.H. Mead (1934). Disse teoriene var kompatible i forhold til aspektet som omhandler rollemodeller. Studien har utgangspunkt i en hermeneutisk tilnærming, hvor mye av forskningstiden er brukt på å tolke empirien som er blitt innsamlet til forskningsprosjektet. Metoden min er overveiende induktiv og er inspirert av Grounded theory. Etter metodedelen presenteres empiri sammen med egne tolkninger og refleksjoner. Avslutningsvis sammenfattes og diskuteres sentrale funn.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33704
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleMobbeforebygging og relasjonsbygging i fritidssektorenen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)