Show simple item record

dc.contributor.advisorFyhn, Anne
dc.contributor.authorNilsen, Martin Andreas
dc.date.accessioned2024-06-05T07:24:26Z
dc.date.available2024-06-05T07:24:26Z
dc.date.issued2023-06-01
dc.description.abstractTema for denne studien er relasjoner mellom tradisjonell samisk kultur og kombinatorikk. Jeg ble inspirert til å skrive en masteroppgave om dette etter å ha sett et undervisningsopplegg som tok for seg bruken av tradisjonelle samiske reinmerker i matematikkundervisningen. Problemstillingen søker å identifisere og belyse matematisk tenkning innenfor samisk kunnskap om tradisjonell reinmerking. Dermed ble den endelige problemstillingen: Hvordan kan kunnskap om tradisjonell øremerking av rein være en ressurs for matematikklærere? Studien handler om hvordan samisk kultur kan benyttes som en ressurs i matematikkfaget. Studien min kan brukes som et bidrag til økt opplæring i grunnskolen om samisk kultur og samfunnsliv, i tråd med Sametingets handlingsplan mot samehets (Sametinget, 2022). Jeg har benyttet en kvalitativ etnografisk metode i denne studien. Det empiriske grunnlaget for studien er innhentet gjennom observasjon ved skillegjerde og to semistrukturerte intervjuer med fokus på de tradisjonelle øremerkenes rolle i reindrifta og betydning for det samiske folk. Kombinatorikk er et fagområde i matematikken som jeg gjennom mine år som elev i skolen. og student på universitetet har hatt stor glede av, og vært svært interessert i. Kunnskapsløftet fra 2020 fjernet kombinatorikk som både kompetansemål og hovedområde for 1.-10.-trinn og matematikk R. Dermed ligger det også en personlig motivasjon til grunn om å belyse hvordan dette fagområdet av matematikken kan prioriteres i større grad. Teorigrunnlaget for oppgaven baserer seg på kombinatorikk, etnomatematikk og samisk kultur. Studien viser at tradisjonelle øremerker kan tolkes som et system av mønster. Ved identifisering av et reinmerke benytter reindriftsutøvere organisering og gjenkjenning som kan sammenlignes med enumeration innenfor kombinatorikk. Systemet består av strukturering på minst fire ulike nivåer; område, sijte, familie og individ. Systemet er både effektivt og dyrevennlig ved at merkene kan observeres på avstand (noen ganger med kikkert) uten å ta i dyrene. Resultatene viser også at implementering av tradisjonell samisk kultur i matematikkfaget i skolen er gjennomførbart og kan gi nyttige muligheter for å fremme samisk kultur i skolematematikken. Fremgangsmåten for hvordan inkluderingen av samisk kultur i undervisningen er dog mer usikker. Verdier og kunnskap knyttet til urfolkskultur må behandles slik at det oppleves som med verdighet og respekt fra et urfolksperspektiv. Hvordan dette skal utføres kreves det et mer omfattende forskningsprosjekt til å avgjøre.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33740
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMAT-3907
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectEtnomatematikken_US
dc.subjectSamisk kulturen_US
dc.titleMatematisk tenkning i kulturell praksis: Utforsking av tradisjonell øremerking av reinsdyren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)