Show simple item record

dc.contributor.advisorLødemel, Andreas Halvorsen
dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.authorHansen, Andrine Louise
dc.contributor.authorGrimstad, Elise Johansen
dc.date.accessioned2024-07-03T05:45:03Z
dc.date.available2024-07-03T05:45:03Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractTidligere forskning viser at arbeid med muntlige ferdigheter ofte nedprioriteres i den norske skolen. Hensikten med denne kvalitative casestudien er å undersøke hvordan et utvalg elever og lærere arbeider med muntlige ferdigheter gjennom et FN-rollespill, og hvordan de reflekterer over dette arbeidet. FN-rollespillet er et undervisningsopplegg hvor elevene i rollen som delegater skal simulere et møte i FNs Sikkerhetsråd om en gitt konflikt. Denne masteroppgaven baserer seg på kvalitative data samlet inn gjennom individuelle intervju med sju elever og tre lærere på 10. trinn, samt observasjon fra gjennomføring av et FN-rollespill på informantenes skole. Datamaterialet har blitt analysert med utgangspunkt i tematisk analyse. Våre funn indikerer at elevene har behov for trygghet i arbeid med muntlighet i norskundervisningen. Den sosiale dynamikken i klassen, lærer-elev-relasjonen og det faglige innholdet er tre momenter som er av betydning for elevenes opplevelse av trygghet. I lys av disse tre momentene foretar lærerne ulike tilpasninger i FN-rollespillet, samt at rollespillets klare rammer kan bidra til å gi elevene en egen form for trygghet. Videre ser vi at arbeidet med muntlige ferdigheter i FN-rollespillet, blir nedprioritert til fordel for det samfunnsfaglige innholdet. I forkant av rollespillet er det fravær av eksplisitt undervisning i debattsjangeren, men undersøkelsen viser likevel til tilfeller av eksplisitt undervisning i muntlighet knyttet til elevenes utforming av åpningstalen. Gjennom FN-rollespillet som sekundærdiskurs får elevene øve på å tilpasse språket til mottaker og kontekst, noe som gir mulighet for å utvikle metaspråklig bevissthet. Elevene har ulike forutsetninger i møte med skolens sekundærdiskurser, hvor de i læringsprosessen kan ha behov for et støttende stillas og modellering fra lærer og medelever. Dramafaglige aspekter ved undervisningsopplegget ser ut til å bidra positivt for elevenes deltakelse i rollespillet. Dette fungerer som en vei inn i fiksjonen og gjør det enklere for elevene å dykke inn i sekundærdiskursen en debatt i FNs Sikkerhetsråd krever. Verdien av trygghet, eksplisitt undervisning, dramafaglige tilnærminger og utforsking av en ny sekundærdiskurs kan være nyttige bidrag i videre arbeid med muntlige ferdigheter i skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34014
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3901
dc.subjectMuntlige ferdigheteren_US
dc.subjectFN-rollespillen_US
dc.subjectDebatten_US
dc.subjectDramaarbeiden_US
dc.subjectEksplisitt undervisningen_US
dc.title"Så følte man seg som en businesswoman når man kom på skolen"en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)