Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLødemel, Andreas Halvorsen
dc.contributor.advisorRamberg, Ingri Løkholm
dc.contributor.authorBønå, Marianne
dc.date.accessioned2024-07-03T05:46:03Z
dc.date.available2024-07-03T05:46:03Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å få innsikt i hvordan illustrasjoner i skjønnlitterær prosa påvirker elevenes engasjement og forståelse for teksten de leser. Temaet for oppgaven er valgt på bakgrunn av at jeg ønsket å få mer innsikt i hva elevene foretrekker av skjønnlitterære tekster. For å samle inn data til studien, har jeg brukt et kvalitativt design med en kvantitativ spørreundersøkelse som supplement i analyse- og drøftingsarbeidet. Studien ble gjennomført over to uker. Informantgruppen besto av en 6. klasse i Tromsø. Informantgruppen på fjorten elever ble delt i to, der den ene gruppen leste et illustrert utdrag og den andre gruppen et ikke-illustrert utdrag fra Grete Haagenruds første bok i bokserien Sofie og Kathrine. Etter lesingen fikk informantene i oppgave å besvare en spørreundersøkelse og å tegne en illustrasjon til utdraget. Spørreundersøkelsen og illustrasjonen dannet grunnlag for å velge ut seks informanter som ble intervjuet. En uke senere byttet de samme gruppene på om de leste med eller uten illustrasjoner. Resten av prosessen var lik, også i uke to. Jeg har i denne avhandlingen analysert informantenes svar på spørreundersøkelsene, intervjuene og elevtekstene deres for å finne indikasjoner på om illustrasjonene i Sofie og Kathrine påvirket elevenes leseopplevelse. Informantenes svar på spørreundersøkelsen ble framstilt i like tabeller som de svarte i under gjennomføringen av studien. I analysen av intervjuene brukte jeg en tematisk analyse inspirert av modellen til Clarke og Braun (2022). Dataene ble drøftet sammen med elevtekstene. Resultatet av analysen viser indikasjoner på at illustrasjoner har en variert påvirkning på elevenes leseopplevelse. Det er tre hovedtendenser som kommer fram: 1) elever som foretrekker illustrerte tekster, 2) elever som foretrekker tekster uten illustrasjoner og 3) elever som ikke har en tydelig preferanse. For elever som foretrekker å lese illustrerte tekster kan illustrasjoner fungere som et hjelpemiddel for å forstå handlingen i verbalteksten, og for å utvide verbaltekstens betydning. Elevene som foretrekker å lese ikke-illustrerte tekster, erfarer at illustrasjonene forstyrrer lesingen deres og tar fra dem muligheten til å bruke egen kreativitet for å gi verbalteksten mening. Den siste gruppen opplever at illustrerte og ikke-illustrerte tekster er like givende.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34016
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3901
dc.subjectIllustrasjoneren_US
dc.subjectIkonoteksten_US
dc.subjectLeseengasjementen_US
dc.subjectLeseopplevelseen_US
dc.subjectMellomtrinneten_US
dc.title«Det er litt vanskelig å forestille seg hva som skjer i bøkene når det ikke er bilder» En kvalitativ studie om illustrasjoners påvirkning på elevers lesing av skjønnlitterær prosaen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)